وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی
   
|وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
امروز چهار شنبه 29 فروردین 1403
    قبول دعاوی حقوقی سوالات حقوقی مشاوره تلفنی امور موکلین صفحه اصلی
کانال رسمی سایت حقوقی خوشیاران در تلگرام
صفحه اصلی Google
خبرگزاری میزان
کانون ملی وکلا
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
مأوی
سازمان پزشکی قانونی کشور
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
آدرس و تلفن دفاتر خدمات قضائی
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
سازمان قضایی نیروهای مسلح
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
سامانه ملی قوانین و مقررات
اداره کل ثبت احوال استان تهران
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
رويداد هاي مهم حقوقي امروز
تصويب قانون تشديد مجازات جاعلين اسكناس و واردكنندگان و توضيع كنندگان و مصرف كنندگان اسكناس مجمول - 1368
آدرس دفتر وکالت
تهران، ضلع غربی چهارراه ولیعصر، خ برادران مظفر (صبای شمالی)، ساختمان صبا، پلاک ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩ پذیرش : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 الی 21 :شماره های تماس 09122208184
دفاتر ثبت اسناد و املاک
جستجوی سردفتران
سایت موسسه حقوقی رضا خوشیاران
جدیدترین مصوبات قانونی و انتشار اخبار حقوقی و مقالات
سردفتران ازدواج و طلاق
جستجوی سردفتران ازدواج و طلاق
خدمات اطلاع رسانی الکترونیک
راهنمای امور مراجعین سازمان ثبت املاک و اسناد کشور
 
  ***کاربر گرامی لطفا برای بازدید از وبسایت از مرورگر فایر فاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید***
ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهای فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها
تاریخ انتشار : 11-06-1391

ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهای فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها

ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهای فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها

مصوب سیصد و هشتاد و پنجمین جلسه مورخ 08/08/1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی

تاریخ ابلاغ: 15/08/1375      شماره ابلاغ: 2751/دش

شرح:

به استناد «اهداف و وظایف شورایعالى انقلاب فرهنگى» به ویژه بندهاى 3 و2و 4و تبصره بند 3 از قسمت «ب» مصوبه مورخ 64/12/05 شورایعالى به منظور تحقق اهداف و اجراى وظایف قانونى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مصوب 65/12/12 خصوصاً 16- 17 - 19- 22- 23- 24- ماده 2قانون، ضوابط و مقررات تأسیس مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهاى فرهنگى و نظارت بر فعالیت آنها بدین شرح تصویب مى‏شود:

فصل اول -کلیات و تعاریف

ماده 1ـ مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهاى فرهنگى، تشکیلاتى است که با اهداف و مقاصد فرهنگى اعم از انتفاعى یا غیرانتفاعى (برطبق ماده 584قانون تجارت و آیین‏نامه اصلاحى ثبت تشکیلات و مؤسسات غیرتجارى مصوب 1337)و براساس شرایط مندرج در این ضوابط به مسؤولیت اشخاص حقیقى یا حقوقى اعم از دولتى، عمومى و خصوصى، افراد واجد شرایط براى فعالیت در یک یا چند قلمرو فرهنگى، هنرى و سینمایى و مطبوعاتى با سرمایه ایرانى تشکیل مى‏دهند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مجوز تأسیس، نظارت بر فعالیتها و انحلال آنها را صادر مى‏کند.

ماده 2ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى برطبق مقررات و شرایط مندرج در این ضوابط پس از بررسى صلاحیت مؤسس یا مؤسسان و مدیر یا مدیران مسؤول و با توجه به اهداف و موضوعات فرهنگى مندرج در این اساسنامه آنها که مصادیق و قلمرو آن حسب مورد از سوى وزارتخانه مشخص خواهدشد نسبت به صدور مجوز تأسیس تصمیم خواهدگرفت.

ماده 3- تأسیس مراکز فرهنگى اقلیتهاى دینى رسمى کشور در محدوده امور فرهنگى آن اقلیت نیز منوط به اخذمجوز طبق این ضوابط است.

ماده 4- تأسیس مراکز فرهنگى موضوع این ضوابط از طرف سفارتخانه‏هاى کشورهاى خارجى و سازمانهاى آزادیبخش یا اشخاص غیرایرانى با رعایت قوانین راجع به خارجیان مقیم ایران و تأیید وزارت امور خارجه طبق آیین‏نامه‏اى خواهدبود که به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى مى‏رسد.

ماده5- اهداف فرهنگى مصرح در اصول سیاست فرهنگى جمهورى اسلامى ایران الهام‏بخش فعالیتها و هدفهاى پیش‏بینى شده در اساسنامه مراکز مؤسسات و کانونها و انجمنهاى فرهنگى است و این قبیل مراکز باید در اساسنامه تنظیمى به رعایت کامل قوانین و مقررات نظام جمهورى اسلامى ایران و ضوابط فرهنگى ملزم شوند و فعالیت آنها منافاتى با مبانى فرهنگ عمومى نداشته باشد.

فصل دوم - شرایط مؤسسان و مدیر مسؤول

ماده6- مؤسس یا مؤسسان و مدیرمسؤول تشکیلات فرهنگى موضوع ماده 1باید واجد این شرایط باشند:

1-تابعیت جمهورى اسلامى ایران

2-نداشتن سوء پیشینه کیفرى مؤثر به تأیید مراجع ذى‏ربط و برخوردارى از حسن شهرت.

3-محجور نبودن و عدم ورشکستگى به تقلب و تقصیر.

4-دارا بودن 25سال سن و متأهل بودن.

5-انجام خدمت وظیفه عمومى و یا ارائه برگ معافیت دائم.

6-داشتن امکانات کافى مناسب به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.

7-داشتن مدرک کارشناسى یا معادل آن به تشخیص مراجع ذیربط.

8-صلاحیت علمى و تخصصى یا تجارب کافى متناسب با موضوع (براى تقاضاى مراکز تک منظوره).

9-داشتن 6ماه سابقه مؤثر فعالیت در مؤسسات و مراکز فرهنگى چند منظوره (براى متقاضى مراکز چند منظوره).

ماده 7- کارگزاران نظام گذشته اعم از: نخست‏وزیران، وزیران، استانداران، امراى ارتش و شهربانى و ژاندارمرى، رؤساى سازمانهاى دولتى نمایندگان مجلسین، سفرا، فرمانداران، شهرداران، رؤساى انجمنهاى شهر و شهرستان تهران و مراکز استانها و اعضاى ساواک، رؤساى حزب رستاخیز در تهران و مراکز شهرستانها و استانها و وابستگان رژیم سابق که در فاصله زمانى پانزدهم خرداد 1342تا بیست و دوم بهمن 1357درآن مشاغل بوده و همچنین کسانى که در این مدت از طریق مطبوعات، رادیو، تلویزیون یا سخنرانى در اجتماعات، خدمتگزاران تبلیغاتى نظام گذشته بوده‏اند و همچنین توطئه‏گران و اقدام‏کنندگان علیه اسلام و جمهورى اسلامى ایران، از تأسیس مراکز فرهنگى موضوع این ضوابط محرومند.

ماده 8- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با مصاحبه‏ها و بررسیهاى لازم و کافى ظرف یک ماه درباره تأیید صلاحیت یا عدم پذیرش تقاضا اعلام‏نظر خواهدنمود و در صورت اعلام موافقت اصولى با تقاضا، مؤسس یا مؤسسان موظفند در مدت یک ماه از تاریخ اعلام نسبت به ارائه اساسنامه و تحقق شرایط مندرج در آن که در این ضوابط به آن تصریح شده اقدام نمایند.

ماده 9- مؤسس یا مؤسسان در قبال سیاستهاى فرهنگى و خط مشى کلى و مدیر مسؤول در قبال فعالیتها و امور اجرایى مرکز فرهنگى مسؤولند و وظایف و مسؤولیتهاى هریک باید به تفکیک اساسنامه پیشنهادى منظور شود.

فصل سوم - شرایط و ضوابط مندرج در اساسنامه

ماده10- اساسنامه مرکز فرهنگى موضوع این آیین‏نامه باید واجد این نکات باشد:

1-ذکر اهداف فرهنگى و مصادیق فعالیتها و انطباق آنها با شرایط مندرج در این ضوابط و شیوه‏نامه‏هاى صادرشده در محدوده وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.

2-ذکر نام و نوع فعالیت (غیرتجارى انتفاعى یا غیرانتفاعى) تابعیت و سرمایه و مدت فعالیت و التزامات قانونى مرکز فرهنگى.

3-ارکان و تشکیلات مرکز (مؤسس یا مؤسسان، هیأت مدیره و مدیرعامل یا مدیر مسؤول، مجامع عمومى و نحوه تشکیل جلسات و رسمیت آنها و نصاب مقرر براى تصمیم‏گیرى با تعیین حدود و وظایف و اختیارات و مسؤولیتهاى هریک به تفکیک).

4-سرمایه اولیه و منابع تأمین درآمد و دارایى و وضع امور مالى و محاسباتى و نحوه تقسیم سود (در مورد مراکز انتفاعى) یا تخصیص درآمدها (در مورد مراکز غیرانتفاعى) و چگونگى تأمین هزینه‏ها و زیانهاى احتمالى.

5-چگونگى اداره و عضوپذیرى مراکز فرهنگى درآینده.

6-شرایط انحلال و تعیین تکلیف اموال مرکز فرهنگى پس از انحلال.

7-سایر شرایط و ضوابط با توجه به ضوابط و اهداف فرهنگى و براساس مقررات حاکم بر مؤسسات غیرتجارى که با مقاصد فرهنگى و در قلمرو یک یا چند فعالیت پیش‏بینى شده در ماده یک فعالیت مى‏کنند.

تبصره 1- اساسنامه پیشنهادى متضمن موارد یادشده در ماده 10باید در دو نسخه تنظیم و به همراه صورتجلسات پس از امضا به تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى برسد.

تبصره 2- در انجمنهاى فرهنگى (ادبى، هنرى) که نوع فعالیت آنها غیرانتفاعى است تعداد مؤسسان نباید از 3نفر کمتر باشد ولى در مؤسسات فرهنگى که در قلمرو یک فعالیت فرهنگى تأسیس مى‏شوند رعایت این شرط الزامى نیست و مؤسسات و مراکز فرهنگى که در قلمرو دو فعالیت موضوع این ضوابط تأسیس مى‏شوند تعداد مؤسسان نباید از تعداد فعالیتهاى فرهنگى پیش‏بینى شده در اساسنامه آنها کمتر باشد.

فصل چهارم - نحوه بررسى تقاضاى تأسیس و نظارت بر مراکز فرهنگى و چگونگى رسیدگى به تخلفات

ماده 11- به منظور بررسى تقاضاهاى دریافتى و تحقیق و رسیدگى به صلاحیت متقاضیان و مدیران مسؤول و صدور موافقت اصولى تأسیس مراکز فرهنگى و نظارت بر عملکرد آنها و نیز رسیدگى به موارد تخلف و تعلیق یا لغو جواز صادرشده هیأتى به تشخیص و تعیین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى متشکل از افراد و مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى تحت عنوان «هیأت رسیدگى به امور مراکز فرهنگى« تشکیل مى‏شود.

1-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى یا نماینده تام‏الاختیار وزیر (رئیس هیأت).

2-معاونان امور فرهنگى، هنرى، مطبوعاتى، سینمایى و سمعى و بصرى و پژوهشى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.

3-سه نفر از صاحبنظران امور هنرى، فرهنگى و سینمایى به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى.

ماده 12- اعضاى هیأت با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى منصوب مى‏شوند و مدت عضویت افراد منتخب 2سال و تجدیدانتخاب آنان براى دوره‏هاى بعدى بلامانع است.

ماده 13- جلسات هر 15روز یک بارتشکیل خواهدشد، دعوت از اعضا و تنظیم دستورجلسه و تهیه صورتجلسات و امور اجرایى هیأت نسبت به پذیرش تقاضاها و بررسى مدارک و طرح شکایات را دبیر هیأت که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى به این سمت منصوب مى‏کند انجام خواهدداد و دبیرخانه هیأت به تعداد کافى کارمند دفترى و کارشناس امور حقوقى و فرهنگى خواهدداشت.

تبصره - مصوبات با امضاى رئیس هیأت ابلاغ مى‏شود.

ماده 14- دبیر هیأت تقاضاهاى دریافتى را پس از تکمیل مدارک در جلسات هیأت مطرح و نتایج را در صورتجلسات منعکس مى‏کند و پس از امضاى اعضا و تصویب و تأیید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى، تصمیمات را رئیس هیأت ابلاغ خواهدکرد.

پروانه فعالیت مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهاى فرهنگى با امضاى وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى صادر مى‏شود.

ماده 15- به تخلفها در هیأت رسیدگى مى‏شود و در صورت اثبات تخلف، حسب مورد مجازاتهاى اخطار شفاهى یا کتبى، تعلیق جواز یا تعطیل موقت مرکز فرهنگى از 3ماه تا یک سال، تعطیل دائم و لغو مجوز، اعمال و توسط دبیر هیأت ابلاغ خواهدشد.

تبصره - متقاضیانى که صلاحیتشان از سوى هیأت تأیید نشده یا مؤسسات فرهنگى که به علت ارتکاب تخلف به یکى از مجازاتهاى پیش‏بینى شده در ماده 16(تعلیق و یا تعطیل موقت یا دائم مرکز فرهنگى) محکوم مى‏شوند مى‏توانند از تاریخ رؤیت تصمیم هیأت در مدت 20روز اعتراض خود را با ذکر دلایل و ارائه مدارک به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى تسلیم کنند. رأى وزیر در ردّ اعتراض یا قبول آن قطعى و لازم‏الاجرا است.

ماده 16- هرگاه عمل ارتکابى مرکز فرهنگى، عناوین تخلف و جرایم پیش‏بینى شده در قوانین مجازات اسلامى و سایر مقررات و قوانین جزایى کشورى را توأماً دارا باشد پس از بررسى پرونده موضوع به مراجع صالح قضایى احاله و تا صدور حکم قطعى از فعالیت مرکز فرهنگى جلوگیرى خواهدشد.

ماده 17- مراجع انتظامى ذى‏صلاح مکلفند به تقاضاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى از ادامه فعالیت مراکز فرهنگى مذکور در مواد 15و 16بدون مجوز یا مراکزى که جواز آنها لغو شده جلوگیرى کنند.

فصل پنجم - مقررات عمومى

ماده 18- هرگاه مدیر مسؤول شرایط مندرج در ماده 8 را از دست بدهد یا استعفا دهد یا فوت شود مؤسس یا هیأت مؤسسان موظفند موضوع را به دبیرخانه هیأت گزارش دهند و در مدت 2ماه فرد واجد شرایطى را به هیأت معرفى کنند. در غیر این صورت هیأت مى‏تواند جواز صادرشده را معلق یا لغو کند.

تبصره 1- تا زمانى که صلاحیت مدیر مسؤول جدید به تأیید نرسیده مسؤولیتهاى او به عهده مؤسسان یا مؤسس خواهدبود.

تبصره 2- اعلام نظر هیأت مبنى بر تأیید یا ردّ مدیر جدید باید در مدت یک ماه از تاریخ معرفى مدیر مسؤول جدید به مرکز فرهنگى ذى‏ربط ابلاغ شود.

ماده 19- مراکز فرهنگى موظفند با به کارگیرى نامها و نشانهاى مناسبى که مرکز فرهنگى دیگرى ثبت نکرده باشد، در تولیدات و انتشارات خود، نام مرکز، شماره ثبت و مجوز تأسیس و نشانى مرکز را در محل مناسبى درج کنند.

ماده20- مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهاى در حال فعالیت و فاقد مجوز، موظفند از تاریخ تصویب این ضوابط در مدت 6ماه وضع خود را با این مقررات تطبیق دهند. و مدارک لازم را همراه اساسنامه جدید طبق ضوابط و شرایط مندرج در ماده 6 ارائه دهند و پس از تأیید و صدور مجوز جدید نسبت به ثبت آن اقدام کنند، در غیر این صورت با آنها طبق ماده 17رفتار خواهدشد.

تبصره - مؤسساتى که تا تصویب این ضوابط با نامها و نشانهاى معینى فعالیت داشته‏اند در ثبت اسامى و مشخصات خود اولویت دارند مشروط بر این که طبق مفاد ماده 20عمل کنند.

ماده21 - هر مرکز فرهنگى باید دفاتر محاسباتى مهر و موم‏شده برطبق قانون تهیه و مخارج و درآمدهاى خود را در آن ثبت کند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى هر وقت لازم بداند مى‏تواند دفاتر مالى مراکز فرهنگى را بازرسى کند.

ماده22- مراکز فرهنگى پس از تأیید صلاحیت مؤسسان و مدیرمسؤول و تصویب اساسنامه و صدور مجوز باید نسبت به ثبت آن برطبق اساسنامه‏اى که به تأیید هیأت رسیده اقدام و نسخه‏اى از اساسنامه ممهور به مهر اداره کل ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجارى را با ذکر شماره ثبت و به دبیرخانه هیأت تسلیم کنند و سازمان ثبت نیز موظف است نسبت به ثبت مراکز فرهنگى موضوع این ضوابط برطبق اساسنامه مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى اقدام نماید.

تبصره1- سازمان ثبت اسناد باید از ثبت مراکز، مؤسسات، کانونها و انجمنهاى فرهنگى فاقد مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى خوددارى نماید.

تبصره 2- هرگاه پس از صدور مجوز در مدت 6ماه نسبت به ثبت مراکز فرهنگى اقدامى نشود مجوز مرکز فرهنگى بى‏اعتبار مى‏شود و با این قبیل مراکز ثبت‏نشده به عنوان فاقد مجوز برخورد قانونى خواهدشد.

ماده 23- آیین‏نامه و روشهاى اجرایى این ضوابط نسبت به چگونگى تحقیقات و بررسى صلاحیت متقاضیان و وظایف دبیرخانه و نحوه عمل هیأت حسب مورد از سوى معاونتهاى ذى‏ربط تهیه و پس از تنقیح و تدوین در هیأت موضوع ماده 11و تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى مى‏شود.

ماده24- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى مأمور اجراى این ضوابط و مقررات است و از تاریخ تصویب آن، مقررات مغایر ملغى است و درباره سایر مسائلى که در این ضوابط پیش‏بینى نشده با توجه به وظایف و اختیارات و مسؤولیتهاى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به شرح مندرج در قانون اهداف و وظایف این وزارتخانه مصوب 65/12/12 مجلس شوراى اسلامى رفتار خواهدشد.

ماده 25- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى مى‏تواند اجراى تمام یا قسمتى از این ضوابط را نسبت به مراکز فرهنگى که در قلمرو یک فعالیت فرهنگى تأسیس مى‏شوند حسب مورد به معاونتهاى ذى‏ربط یا ادارات کل ستادى یا اجرایى در تهران یا مراکز استانها محول و قسمتى از وظایف و اختیارات هیأت و دبیرخانه هیأت را به آنها تفویض کند.

ماده 26- این ضوابط مشتمل بر 5 فصل و 26ماده در جلسه مورخ 75/08/08 شورایعالى انقلاب فرهنگى به تأیید رسید و جایگزین ضوابط عام مصوب جلسات مورخ 22/01و 13و 67/02/20 شوراى مشترک کمیسیونهاى شورایعالى و مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه مورخ70/08/07 شورایعالى درباره نحوه تشکیل و صدور مجوز تأسیس انجمنهاى فرهنگى (ادبى، هنرى) شد و هرگونه تغییرى درآن منوط به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى و تصویب شوراى‏عالى انقلاب فرهنگى است.

برچسب ها : ضوابط و مقررات , تأسیس مرکز , مؤسسات , انجمنهای فرهنگی

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

 
 
خدمات حقوقی مشاوره و وکالت موسسه حقوقی رضا خوشیاران 
آدرس دفتر وکالت 
صفحه اصلي 
بخش دانلود از سایت 
برنامه هفتگي 
امور موکلین 
مشاوره تلفنی 
قبول کلیه دعاوی حقوقی 
سوالات حقوقي كاربران 
سايت هاي مرتبط 
گالري تصاویر 
اخبار حقوقی و حوادث 
مطالب و مقالات حقوقی 
اخبار گوناگون و اقتصادی 
اخبار و مطالب دانشگاهی 
قوانین و مقررات داخلی 
قوانین و مقررات خارجی 
درگاه نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه 
نظرات مشورتی 
هشدارهای انتظامی 
نشست های قضایی 
آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور 
آرای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور 
منتخب آرای دیوان عالی کشور 
آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری 
آدرس محاکم و دادسراها و کلانتری ها 
نشانی نهادها، سازمان ها، سفارتخانه ها، دانشگاه ها 
نظرسنجی سایت 
سایت های مفید 


 
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی