وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی
   
|وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
امروز جمعه 10 فروردین 1403
    قبول دعاوی حقوقی سوالات حقوقی مشاوره تلفنی امور موکلین صفحه اصلی
کانال رسمی سایت حقوقی خوشیاران در تلگرام
صفحه اصلی Google
خبرگزاری میزان
کانون ملی وکلا
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
مأوی
سازمان پزشکی قانونی کشور
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
آدرس و تلفن دفاتر خدمات قضائی
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
سازمان قضایی نیروهای مسلح
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
سامانه ملی قوانین و مقررات
اداره کل ثبت احوال استان تهران
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
آدرس دفتر وکالت
تهران، ضلع غربی چهارراه ولیعصر، خ برادران مظفر (صبای شمالی)، ساختمان صبا، پلاک ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩ پذیرش : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 الی 21 :شماره های تماس 09122208184
دفاتر ثبت اسناد و املاک
جستجوی سردفتران
سایت موسسه حقوقی رضا خوشیاران
جدیدترین مصوبات قانونی و انتشار اخبار حقوقی و مقالات
سردفتران ازدواج و طلاق
جستجوی سردفتران ازدواج و طلاق
خدمات اطلاع رسانی الکترونیک
راهنمای امور مراجعین سازمان ثبت املاک و اسناد کشور
 
  ***کاربر گرامی لطفا برای بازدید از وبسایت از مرورگر فایر فاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید***
آیین‌نامه مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی صندوق توسعه ملی
تاریخ انتشار : 04-05-1391

آیین‌نامه مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی صندوق توسعه ملی

آیین‌نامه مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی صندوق توسعه ملی


شماره 81155/ت 47244هـ                                                           28/4/1391

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ـ نهاد ریاست جمهوری صندوق توسعه ملی

هیئت وزیران در جلسه مورخ 17/7/1390 بنا به پیشنهاد شماره 196 مورخ 8/6/1390 هیئت امنای صندوق توسعه ملی و به استناد جزء (6) بند «ی» ماده (84) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389ـ آیین‌نامه مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی صندوق توسعه ملی را به شرح زیر تصویب نمود:
 
آیین‌نامه مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی صندوق توسعه ملی

فصل اول ـ تعاریف

ماده1ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ قانون: قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1389ـ

ب ـ صندوق: صندوق توسعه ملی، موضوع ماده (84) قانون

تبصره ـ مفهوم اصطلاحات بکار رفته در این آیین‌نامه اعم از تشخیص، تأمین اعتبار، تعهد، تسجیل، حواله، هزینه، تنخواه‌گردان، علی‌الحساب، پیش‌پرداخت، سپرده، مناقصه، انحصار، مناقصه عمومی و مناقصه محدود، صرفاً از نظر تعریف، تابع قانون محاسبات عمومی کشور ـ مصوب 1366ـ و اصلاحات بعدی آن و قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب 1383ـ می‌باشد.

فصل دوم ـ امور مالی

بخش اول: کلیات

ماده2ـ نحوه طبقه‌بندی و نگهداری حسابها و طرز تهیه اسناد هزینه و مدارک ضمیمه آن و طرز طبقه‌بندی و ثبت هزینه‌ها و نحوه و استخراج صورتهای مالی به موجب دستورالعملی خواهد بود که توسط معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و براساس اصول و موازین پذیرفته شده حسابداری تهیه و به تصویب هیئت عامل صندوق می‌رسد.

ماده3ـ کلیه اوراق بهادار، چکها، سفته‌ها، بروات، قراردادها و سایر اسناد تعهدآور با امضای دو عضو از سه عضو هیئت عامل که توسط هیئت عامل تعیین می‌شوند همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود. در انجام هزینه‌های اداری و داخلی صندوق امضای رئیس هیئت عامل و مقامات مجاز از طرف وی معتبر خواهد بود.

ماده4ـ مدیرمالی صندوق از بین افراد دارای تحصیلات مربوط و تجربه کافی در امور مالی و حسابداری، به پیشنهاد معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و با حکم رئیس هیئت عامل منصوب می‌شود و انجام وظایف زیر را بر عهده دارد:

الف ـ نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگهداری و تنظیم حساب‌ها و صحت و سلامت آنها بر طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط.

ب ـ اداره امور مالی

ج ـ تنظیم حسابها و اسناد مالی و تهیه و تنظیم صورتهای مالی سالانه برای ارایه به ارکان صندوق.

د ـ حفظ و ثبت اسناد در دفاتر مالی.

هـ ـ نگهداری و تحویل و تحول وجوه و نقدینه‌ها و سپرده‌ها و اوراق بهادار.

و ـ وصول درآمدها و انجام هزینه‌ها با رعایت مقررات مربوط.

ز ـ کنترل و ثبت حساب موجودی اموال و انبار.

ح ـ مسئولیت حفظ و نگهداری اسناد مالکیت اموال غیرمنقول و سایر اموالی که دارای سند مالکیت می‌باشند و تضمین نامه‌ها و اوراق بهادار متعلق به صندوق.

ط ـ سایر وظایفی که به موجب این آیین‌نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط به عهده وی واگذار می‌شود.

تبصره ـ مدیر مالی صندوق در صورتیکه انجام خرج (پرداخت) را برخلاف قوانین و مقررات تشخیص دهد، باید مراتب را به طور کتبی با ذکر مستند قانونی به مقام صادرکننده دستور خرج (پرداخت) منعکس نماید. چنانچه مقام صادرکننده دستور پس از وصول گزارش مدیرمالی، دستور خود را مطابق با قوانین و مقررات تشخیص داده و مسئولیت قانونی‌بودن آن را به عهده بگیرد، مراتب به مدیر مالی اعلام و مدیر مالی مکلف است وجه سند هزینه مربوطه را پرداخت نماید.

ماده5 ـ مدیر مالی صندوق می‌تواند با مسئولیت خود قسمتی از وظایف و اختیارات خود و در غیاب خود تمام آن را با قید مدت و با تأیید معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و تصویب رئیس هیئت عامل به یکی از کارکنان واجد صلاحیت مدیریت مالی صندوق تفویض نماید.

ماده6 ـ صندوق دارای یک واحد حسابرسی داخلی خواهد بود که تحت نظر رییس هیئت عامل انجام وظیفه خواهد نمود.

ماده7ـ سال مالی صندوق یک سال تمام هجری شمسی است که از اول فروردین ماه هر سال آغاز و در آخر اسفند ماه همان سال پایان می‌پذیرد.

ماده8 ـ افتتاح یا بستن حسابهای ارزی به نام صندوق نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با معرفی صاحبان امضای مجاز از بین رئیس و اعضای هیئت عامل و یا سایر مدیران صندوق با تصویب هیئت عامل خواهد بود و افتتاح یا بستن حسابهای ریالی برای انجام هزینه‌های جاری و اداری صندوق و استفاده از آنها نزد بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری و معرفی صاحبان امضای مجاز با تصویب رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف وی خواهد بود.

ماده9ـ  ترازنامه و حساب سود و زیان سالانه صندوق به همراه گزارش و اظهارنظر هیئت نظارت باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل جلسه به هیئت امنا تسلیم گردد.

ماده10ـ منابع مالی صندوق شامل منابع مصرح در بند «ح» ماده (84) قانون می‌باشد.

بخش دوم: بودجه

ماده11ـ بودجه برنامه مالی صندوق است که برای یکسال مالی تهیه می‌شود و حاوی پیش‌بینی کلیه درآمدها و سایر منابع بودجه و برآورد هزینه‌ها و سایر پرداختها، برای انجام عملیاتی است که وصول به هدفهای تعریف شده صندوق را ممکن می‌سازد و از قسمت‌های زیر تشکیل می‌شود:

الف ـ بودجه جاری و عملیاتی: شامل درآمدها و سایر منابع تأمین مالی و درآمدهای متفرقه (در حدود اساسنامه صندوق) و هزینه‌های مرتبط با آنها، هزینه‌های جاری و اداری و همچنین پیش‌بینی وضعیت مالی صندوق در یک سال مالی.

ب ـ بودجه سرمایه‌ای: شامل منابع و هزینه‌های سرمایه‌ای و سایر پرداختهای سرمایه‌ای صندوق برای یک سال مالی.

ماده12ـ در صورت عدم تصویب بودجه تا آغاز سال مالی جدید، به منظور جلوگیری از وقفه در انجام امور صندوق و تا تصویب بودجه، مجوز خرج بر مبنای (تا دو دوازدهم) بودجه مصوب سال قبل با تصویب هیئت‌ امنا صادر خواهد شد.

ماده13ـ مانده وجوه مصرف نشده صندوق در پایان سال عیناً به سال بعد منتقل می‌شود تا در چارچوب بودجه مصوب هزینه شود.

بخش سوم: هزینه و سایر پرداخت‌ها

ماده14ـ  در مورد آن قسمت از هزینه‌هایی که انجام آن از یک سال مالی تجاوز می‌کند (از قبیل اجاره و خرید خدمات) صندوق می‌تواند برای مدت مناسب، قراردادهایی را که مدت اجرای آن از سال مالی تجاوز می‌کند، منعقد نماید.

ماده15ـ پرداخت هزینه‌ها به ترتیب پس از طی مراحل تشخیص، تأمین اعتبار، تعهد، تسجیل و اجازه پرداخت از طریق امور مالی صندوق به عمل خواهد آمد.

ماده16ـ اختیار و مسئولیت تشخیص، انجام تعهد، تسجیل و اجازه پرداخت (حواله) با رعایت قوانین و مقررات مربوط بر عهده رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف وی و مسئولیت تأمین اعتبار و تطبیق پرداخت با قوانین و مقررات به عهده مدیر مالی می‌باشد.

تبصره ـ اختیارات و وظایف مقرر در این ماده حسب مورد از طرف مقامات فوق به سایر مقامات مجاز صندوق به طور کلی یا جزئی قابل تفویض خواهدبود ولی در هیچ مورد تفویض اختیار موجب سلب اختیار و مسئولیت از تفویض‌کننده نخواهد بود.

ماده17ـ  در مواردی که لازم است پیش از انجام تعهد براساس شرایط مندرج در احکام یا قراردادها طبق مقررات وجهی پرداخت شود، می‌توان به تشخیص مقامات مجاز صندوق مبالغی را در قبال اخذ تضامین، تحت عنوان پیش‌پرداخت تأدیه نمود.

ماده18ـ در مواردی که بنا به عللی تسجیل و یا تهیه اسناد و مدارک لازم (مفاصاحساب بیمه، مالیات و غیره) برای تأدیه تمام دین مقدور نبوده و یا پرداخت تمام وجه مورد تعهد به دلایلی نظیر عدم وجود نقد کافی در حساب بانکی صندوق میسر نباشد، می‌توان قسمتی از وجه تعهد انجام شده را به تشخیص مقامات مجاز صندوق، تحت عنوان علی‌الحساب پرداخت نمود.

تبصره ـ موارد تأدیه پیش‌پرداخت و علی‌الحساب و همچنین میزان و نحوه واریز و احتساب آنها به هزینه قطعی و نوع هزینه‌هایی که به طور علی‌الحساب قابل پرداخت می‌باشد، طبق دستورالعملی است که از طرف معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق تهیه و به تصویب رئیس هیئت عامل خواهد رسید.

بخش چهارم: سایر مقررات

ماده19ـ رئیس هیئت عامل صندوق موظف است هر شش ماه یکبار میزان منابع و مصارف و محل مصارف صندوق را به هیئت امناء، هیئت نظارت و مجلس شورای اسلامی گزارش نماید.

ماده20ـ خرید لوازم و اثاثیه و اموال منقول صندوق که بهای واحد آنها از یکدهم سقف معاملات کوچک مذکور در آیین‌نامه معاملات صندوق تجاوز ننماید، به حساب هزینه منظور و آمار آن ثبت و نگهداری خواهد شد.

ماده21ـ میزان و نحوه پرداخت تنخواه‌گردان براساس دستورالعملی خواهد بود که به تصویب رییس هیئت عامل می‌رسد.

ماده22ـ ذخیره مطالبات مشکوک‌الوصول با توجه به وضعیت مطالبات و اقدامات انجام شده جهت وصول آنها، به پیشنهاد معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و تصویب رئیس هیئت عامل در حساب‌ها منظور می‌شود.

ماده23ـ ذخیره بازخرید سنوات خدمت برای هریک از کارکنان به ازای هرسال سابقه کار آنان براساس دستورالعمل رئیس هیئت عامل که در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط تهیه می‌گردد محاسبه و در حسابها منظور می‌شود.

ماده24ـ حفظ و جابجایی اموال و همچنین نگهداری حساب اموال صندوق تابع دستورالعملی خواهد بود که به تصویب رئیس هیئت عامل خواهد رسید.

فصل سوم ـ معاملات

ماده25ـ  به منظور رسیدگی و اظهارنظر و اتخاذ تصمیم در مورد معاملات صندوق از جمله مناقصه، مزایده و ترک تشریفات، کمیسیون معاملات متشکل از افراد زیر براساس احکام صادره توسط رئیس هیئت عامل صندوق تشکیل می‌شود:

1ـ معاون اداری، مالی و پشتیبانی به عنوان رئیس کمیسیون معاملات و نماینده رئیس هیئت عامل

2ـ مدیرمالی

3ـ مدیر حقوقی

4ـ معاون یا مدیر مستقل مربوط که تقاضای وی در جلسه کمیسیون مطرح می‌شود

5 ـ مدیر پشتیبانی (دبیر کمیسیون و بدون حق رأی)

تبصره ـ جلسات کمیسیون با حضور رئیس و اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با رأی موافق حداقل سه نفر معتبر می‌باشد.

ماده26ـ کلیه معاملات صندوق اعم از خرید، فروش، پیمانکاری، مشارکت، اجاره، رهن، استیجار و جز اینها به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی می‌شود تابع مقررات این آیین‌نامه می‌باشد.

ماده27ـ معاملات صندوق، از نظر نصاب (قیمت معامله) به سه گروه زیر تقسیم می‌شود:

الف ـ معاملات کوچک: معاملاتی که مبلغ آن معادل یا کمتر از نصاب معاملات کوچک مصوب هیئت وزیران باشد.

ب ـ معاملات متوسط: معاملاتی که مبلغ مورد معامله بیش از سقف معاملات کوچک بوده و از پانزده برابر نصاب معاملات کوچک تجاوز نکند.

ج ـ معاملات بزرگ: معاملاتی که مبلغ برآورد اولیه آنها بیش از نصاب معاملات متوسط باشد.

تبصره1ـ مبنای تعیین نصاب در خرید، برای معاملات کوچک و متوسط، مبلغ مورد معامله و برای معاملات بزرگ مبلغ برآورد می‌باشد.

تبصره2ـ مبنای تعیین نصاب در فروش، مبلغ ارزیابی مسئول واحد تدارکات صندوق می‌باشد.

تبصره3ـ تقسیم و تجزیه مبلغ معامله مربوط به یک درخواست از یک نوع کالا یا خدمات و انجام آن در دفعات به منظور استفاده از حد نصاب کمتر به هیچ وجه مجاز نمی‌باشد.

ماده28ـ کلیه معاملات حسب مورد از طریق تحقیق، استعلام بهاء و مناقصه، متناسب با نوع و حدنصاب معامله و به شرح ذیل انجام می‌گردد:

الف ـ در معاملات کوچک، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آنها تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ فاکتور مشخص و به تشخیص و مسؤولیت خود، معامله را با تأمین کیفیت به کمترین بهای ممکن انجام دهد.

ب ـ در معاملات متوسط، کارپرداز یا مأمور خرید باید با توجه به کم و کیف موضوع معامله (کالا، خدمت یا حقوق) درباره بهای آن تحقیق نماید و با رعایت صرفه و صلاح و اخذ حداقل سه فقره استعلام کتبی، با تأمین کیفیت مورد نظر، چنانچه بهای به دست آمده مورد تأیید مدیر تدارکات یا مقام مسؤول همتراز وی باشد، معامله را با عقد قرارداد یا اخذ فاکتور انجام دهد و چنانچه اخذ سه فقره استعلام کتبی ممکن نباشد با تأیید معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق یا مقام مسئول همتراز وی، به تعداد موجود کفایت می‌شود.

ج ـ معاملات بزرگ به یکی از روش‌های زیر و براساس دستورالعملی که توسط معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق تهیه و به تأیید هیئت عامل خواهد رسید، انجام می‌شود:

1ـ برگزاری مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه‌های کثیرالانتشار.

2ـ برگزاری مناقصه محدود.

3ـ ترک تشریفات مناقصه

ماده29ـ کلیه معاملات (فروش) حسب مورد از طریق تحقیق، حراج و مزایده، با رعایت صرفه و صلاح صندوق متناسب با نوع و حدنصاب معامله و براساس دستورالعملی که توسط معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق تهیه و به تأیید هیئت عامل خواهد رسید، به طرق زیر انجام می‌شود:

1ـ در معاملات کوچک، با تشخیص مأمور خرید (تدارکات)،

2ـ در معاملات متوسط با تصویب کمیسیون معاملات از طریق واحد تدارکات و مزایده حضوری (حراج)،

3ـ در معاملات بزرگ با پیشنهاد دبیر کمیسیون معاملات و تأیید کمیسیون و تصویب رئیس هیئت عامل.

ماده30ـ در معاملات بزرگ، انجام مناقصه به دو روش زیر برگزار می‌گردد:

1ـ مناقصه عمومی از طریق انتشار فراخوان در روزنامه کثیرالانتشار

2ـ برگزاری مناقصه محدود

ماده31ـ مناقصات از نظر مراحل بررسی به انواع زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

1ـ مناقصه یک مرحله‌ای: مناقصه‌ای است که در آن نیازی به ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها نباشد. در این مناقصه پاکتهای پیشنهاد مناقصه‌گران در یک جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعیین می‌شود.

2ـ مناقصه دو مرحله‌ای: مناقصه‌ای است که به تشخیص صندوق، مستلزم بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها باشد. در این مناقصه، کارگروه فنی بازرگانی تشکیل می‌شود و نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون معاملات گزارش می‌کند و با توجه به نتایج ارزیابی، برنده مناقصه تعیین می‌شود. نحوه، شرایط و مراحل برگزاری انواع مناقصه را دستورالعملی که به تصویب هیئت عامل خواهد رسید، معین می‌کند.

تبصره1ـ میزان سپرده شرکت در مناقصه حداقل پنج درصد کل رقم پیشنهادی شرکت‌کننده در مناقصه تعیین می‌شود.

تبصره2ـ رسیدگی به دعاوی بین مناقصه‌گر و صندوق، طبق مقررات عمومی صورت خواهد گرفت.

ماده32ـ کمیسیون معاملات می‌تواند اجناس و اثاثیه‌ای را که زاید تشخیص می‌دهد و فروش آن را مقتضی نمی‌داند پس از اخذ مجوز از رئیس هیئت عامل با رعایت ضوابط و مقررات، به دستگاههای دولتی، مؤسسات وابسته به دولت، بنگاههای خیریه، مساجد، مدارس و واحدهای بهزیستی به صورت بلاعوض واگذار نماید.

تبصره ـ اجناس و اثاثیه فرسوده و زاید در هر یک از واحدهای صندوق که به تشخیص مقام آن واحد فاقد ارزش معاملاتی تشخیص داده شود به دبیر کمیسیون معاملات اعلام و پس از طرح در جلسه کمیسیون و تأیید موضوع، به نحو مقتضی معدوم می‌گردد.

ماده33ـ در هر مورد یا به طور کلی برای یک نوع کالا یا خدمت که انجام مناقصه یا مزایده براساس گزارش توجیهی واحد درخواست کننده و به تشخیص کمیسیون معاملات میسر نباشد در صورتی که ارزش مورد معامله کمتر یا معادل ده برابر نصاب معاملات متوسط باشد با تصویب کمیسیون معاملات و تأیید نهایی رییس هیئت‌عامل انجام خواهد شد و چنانچه ارزش مورد معامله بیش از ده برابر نصاب معاملات متوسط باشد انجام معامله با تصویب کمیسیون معاملات و تأیید نهایی هیئت عامل ممکن خواهدبود.

ماده34ـ در موارد زیر الزام به برگزاری مناقصه و مزایده نیست:

الف ـ خرید اموال منقول، خدمات و حقوقی که به تشخیص رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف او منحصر به فرد (انحصاری) بوده و دارای انواع مشابه نباشد.

ب ـ خرید، اجاره به شرط تملیک یا اجاره گرفتن اموال غیرمنقول که به تشخیص رئیس هیئت عامل یا مقامات مجاز از طرف او با کسب نظر از کارشناس یا کارشناسان  رسمی دادگستری و یا کارشناسان خبره مربوط در صورت نبود کارشناسان رسمی انجام خواهد شد.

پ ـ خرید اموال منقول و غیرمنقول، کالا و خدمات با قیمت تعیین شده یا کمتر که نرخ‌های آنها از طرف مراجع قانونی ذیصلاح تعیین شده باشد.

ت ـ خرید قطعات یدکی برای تعویض و یا تکمیل لوازم و تجهیزات اعم از خودرو، ماشین‌آلات و همچنین ادوات و ابزار اداری.

ث ـ خرید خدمات و محصولات فرهنگی، هنری و ورزشی، آموزشی، خدمات مشاوره‌ای و کارشناسی و مطالعاتی و پژوهشی، طراحی و تهیه نرم‌افزارهای مورد نیاز صندوق.

ج ـ کرایه حمل و نقل هوایی، دریایی و هزینه مسافرت و نظایر آن در صورت وجود نرخ ثابت و مقطوع.

چ ـ در مورد معاملات محرمانه به پیشنهاد رئیس هیئت عامل و تأیید هیئت عامل با رعایت صرفه و صلاح کشور.

ح ـ انجام تعهدات ناشی از اجرای احکام قضائی.

ماده35ـ معاملات یا پرداخت‌های ناشی از اعطاء تسهیلات مالی به بانکهای عامل و سرمایه‌گذاری در بازارهای پولی و مالی خارجی مشمول مقررات این آیین‌نامه نبوده و تابع دستورالعملهایی است که در چارچوب اساسنامه صندوق، به تصویب هیئت عامل صندوق خواهد رسید.

ماده36ـ رئیس هیئت عامل صندوق مجاز است، تمام یا قسمتی از اختیارات خود، مندرج در فصل سوم این آیین‌نامه را به کمیسیون معاملات واگذار نماید.

فصل چهارم ـ امور اداری و استخدامی

بخش اول: کلیات

ماده37ـ اعضای هیئت عامل و کارکنان صندوق مشمول مقررات مندرج در این آیین‌نامه می‌باشند.

تبصره1ـ مأموریت کارکنان وزارتخانه‌ها، شرکتها و مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به صندوق، با رعایت قوانین و مقررات مربوط براساس دستورالعملهای مصوب هیئت عامل مجاز خواهد بود و در زمان اشتغال در صندوق از نظر تعیین حقوق و مزایا و سایر شرایط تابع ضوابط صندوق می‌باشند.

تبصره2ـ انتقال قطعی کارکنان وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی به صندوق با پیشنهاد معاون یا مدیر ذیربط و تأیید رئیس هیئت عامل امکان‌پذیر است.

تبصره3ـ انتقال یا مأموریت کارکنان صندوق به وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با رعایت قوانین و مقررات مربوط در صورت توافق دستگاههای مربوط بلامانع است.

ماده38ـ نمودار سازمانی، شرح وظایف و تشکیلات تفصیلی صندوق در سقف یکصد و پنجاه پست سازمانی تنظیم و به تصویب هیئت عامل خواهد رسید.

بخش دوم: استخدام

ماده39ـ استخدام و بکارگیری در پستهای مصوب صندوق با تأیید رئیس هیئت عامل، به دو صورت ثابت یا قراردادی انجام می‌شود. استخدام براساس نیاز سازمانی و برنامه‌ریزی نیروی انسانی و با توجه به اصل شایستگی و برابری متناسب با شرایط و موقعیت صندوق براساس دستورالعمل جذب و استخدام صندوق که به تصویب رئیس هیئت عامل خواهد رسید، انجام می‌شود.

تبصره1ـ کلیه ضوابط قانونی مربوط به استخدام و امتیازات خاص ایثارگران و فرزندان شاهد، مطابق قوانین و مقررات مربوط در مورد کارکنان ایثارگر و فرزندان شاهد صندوق، اجرا خواهد شد.

تبصره2ـ هرگونه استخدام اعم از ثابت یا قراردادی، برای دارندگان مدرک تحصیلی پائین‌تر از مقطع لیسانس ممنوع می‌باشد. در موارد استثنا با تأیید رئیس هیئت عامل اقدام خواهد شد.

تبصره3ـ صندوق می‌تواند با عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی تعیین صلاحیت شده براساس فعالیت مشخص، حجم کار معین و ساعتی، بخشی از خدمات مورد نیاز خود را تأمین نماید.

تبصره4ـ بکارگیری نیروی متخصص به صورت پاره وقت در سقف پانزده درصد پستهای مصوب حسب دستورالعمل مصوب رئیس هیئت عامل مجاز خواهد بود.

تبصره5 ـ صندوق می‌تواند با رعایت قوانین و مقررات مربوط از خدمات بازنشستگان متخصص با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با تأیید رئیس هیئت عامل استفاده نماید.

ماده40ـ بکارگیری موقت اتباع بیگانه و تعیین شرایط آن، با رعایت قوانین و مقررات مربوط می‌باشد.

ماده41ـ شرایط عمومی استخدام با رعایت ماده (42) قانون مدیریت خدمات کشوری و مفاد این آیین‌نامه و انواع حقوق و تکالیف کارمندان صندوق شامل انواع مرخصی مبتنی بر قانون کار و مطابق دستورالعملهای مصوب رئیس هیئت عامل خواهدبود.

بخش سوم: ارزشیابی و آموزش

ماده42ـ ارزشیابی، آموزش و ارتقای گروه کارکنان صندوق تابع ضوابط طرح طبقه‌بندی مشاغل و دستورالعمل مصوب هیئت عامل بوده و ترفیع (پایه سنوات) سالانه تابع مصوبات شورای عالی کار می‌باشد.

بخش چهارم ـ طبقه‌بندی مشاغل و نظام پرداخت

ماده43ـ تعیین حقوق و مزایای ثابت (مزد مبنا) کارکنان صندوق تابع ضوابط طرح طبقه‌بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد.

تبصره1ـ طبقه‌بندی مشاغل صندوق با رعایت وظایف و مسئولیتها، توسط کمیته برنامه‌ریزی منابع انسانی تهیه و پس از تصویب رئیس هیئت عامل به اجرا گذاشته خواهدشد.

تبصره2ـ تا تصویب و اجرایی شدن طرح طبقه‌بندی مشاغل صندوق، جداول پرداخت مزد و مزایای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ملاک پرداخت حقوق و مزایای کارکنان صندوق می‌باشد.

ماده44ـ تطبیق وضعیت کارکنان مأمور و انتقالی و دارندگان نشانهای دولتی برعهده کمیته برنامه‌ریزی منابع انسانی صندوق، موضوع ماده (58) این آیین‌نامه است که پس از تصویب رئیس هیئت عامل به اجرا گذاشته خواهد شد.

ماده45ـ به منظور جذب و نگهداری نیروهای کارآمد و متخصص صندوق، فوق‌العاده‌های زیر براساس دستورالعمل مصوب رئیس هیئت عامل و با رعایت قوانین و مقررات مربوط و در حدود اعتبارات مصوب قابل پرداخت است:

الف ـ فوق‌العاده جذب به کارکنانی که براساس طرح طبقه‌بندی مشاغل تعیین گروه می‌شوند.

ب ـ فوق‌العاده ویژه به میزان سی درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌ها به غیر از فوق‌العاده جذب، برای رئیس هیئت عامل و پانزده درصد برای اعضای هیئت عامل.

پ ـ فوق‌العاده شغل برای مشاغل تخصصی متناسب با سطح تخصصها و مهارتها و پیچیدگی وظایف، به میزان سی درصد مجموع حقوق و فوق‌العاده‌ها بغیر از فوق‌العاده جذب.

تبصره ـ صندوق می‌تواند براساس دستورالعمل مصوب رئیس هیئت عامل نسبت به برقراری فوق‌العاده‌هایی نظیر ایثارگری، ویژه، بهره‌وری، انجام مأموریت داخل و خارج از کشور، عائله‌مندی و اولاد، شغل، مدیریت و پرداخت مبالغی نظیر ایاب و ذهاب، مسکن، خواربار، نوبت کاری، فنی، حق‌التحقیق، حق‌التدریس، حق‌الترجمه، حق‌التألیف در حدود اعتبارات مصوب اقدام نماید.

ماده46ـ به ازای هر ساعت ارجاع کار اضافی در خارج از وقت اداری به هر یک از کارکنان فوق‌العاده اضافه کار مطابق قانون کار و دستورالعمل رئیس هیئت عامل پرداخت می‌شود.

ماده47ـ پاداش عملکرد سالانه اعضای هیئت عامل و کارکنان با تصویب هیئت امناء همه ساله تعیین می‌شود.

 ماده48ـ میزان پاداش کارکنان صندوق در پایان هر سال با تصویب هیئت عامل صندوق تعیین و پرداخت می‌شود.

بخش پنجم: سایر مقررات

ماده49ـ صندوق می‌تواند براساس دستورالعمل مصوب هیئت عامل نسبت به تأمین بهداشت و درمان کارکنان و خانواده‌های آنان اقدام نماید.

ماده50 ـ کارکنان صندوق از نظر بازنشستگی و وظیفه تابع مقررات تأمین اجتماعی می‌باشند. کارکنانی که قبل از اشتغال در صندوق تابع مقررات یکی از صندوقهای بازنشستگی بوده‌اند در صورت تمایل کماکان تابع ضوابط صندوق مربوط خواهند بود.

ماده51 ـ صندوق می‌تواند تسهیلات رفاهی (نقدی و غیرنقدی) و انواع وام را طبق دستورالعملی که به تصویب هیئت عامل صندوق می‌رسد، در اختیار کارکنان قرار می‌دهد.

ماده52 ـ صندوق اقدامات لازم را جهت تعیین شرایط و عضویت و تحت پوشش قراردادن کارکنان خود از لحاظ بازنشستگی و از کارافتادگی در یکی از صندوق‌های بازنشستگی مطابق مقررات مربوط صندوق به عمل می‌آورد.

ماده53 ـ مزایای پایان کار کارکنانی که به نحوی از خدمت خارج می‌شوند تابع قانون کار می‌باشد.

ماده54 ـ ترتیب و تنظیم ساعات کار صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط برعهده رئیس هیئت عامل خواهد بود.

ماده55 ـ کارکنان صندوق موظفند در ساعت کار تعیین شده در محل خدمت خود حضور یابند و وظایف محوله را با کمال درستی و صحت و به طور کامل در حدود مقررات و دستورات مقامات مافوق خود انجام دهند و به هیچ وجه حق افشاء اسرار و امور محرمانه صندوق را ندارند. کارکنان موظف به حفظ و نگهداری اموال و مدارک و اطلاعات و اسناد صندوق که در اختیار آنان قرار داده شده است می‌باشند.

تبصره ـ رسیدگی به تخلفات کارکنان تابع قوانین و مقررات مربوط می‌باشد.

ماده56 ـ استخدام مجدد کارمند مستعفی صندوق به شرط آنکه در موقع استخدام واجد شرایط عمومی استخدام باشد فقط برای یک بار با تأیید رئیس هیئت عامل بلامانع است.

تبصره ـ استخدام مجدد کارمند مستعفی، مشمول محدودیت حداکثر سن مقرر در شرایط عمومی استخدام نخواهد بود.

ماده57 ـ صندوق می‌تواند به دلیل عدم رضایت از کار، تغییرات سازمانی و یا تغییر نظامها و روشهای اداری، کارکنانی را که مازاد بر احتیاج تشخیص داده می‌شوند، در صورتی که نتواند از وجود آنان در سایر واحدها استفاده نماید و شرط بازنشسته شدن نیز نداشته باشند باز خرید نماید.

تبصره ـ به کارکنانی که طبق این ماده بازخرید می‌شوند، حسب پیشنهاد معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق و موافقت رئیس هیئت عامل، به ازای هر سال سابقه خدمت مورد قبول در صندوق به نامبردگان از سی روز تا شصت روز بالاترین حقوق و مزایای دریافتی در طول خدمت در صندوق را به عنوان مزایای پایان کار پرداخت نماید.

ماده58 ـ به منظور بررسی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی نیروی انسانی، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و تطبیق و هماهنگ کردن آیین‌نامه‌های منابع انسانی، آموزش، جذب، نگهداشت نیروی انسانی، رفاه و نظایر آن و پیشنهاد آن به رئیس هیئت عامل، کمیته برنامه‌ریزی منابع انسانی در صندوق تشکیل می‌گردد. مسئولیت و اختیار این کمیته طبق دستورالعملی که به تصویب رئیس هیئت عامل می‌رسد، خواهد بود.

ماده59 ـ دستورالعمل‌های موضوع این آیین‌نامه حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه توسط صندوق تهیه و به تصویب مراجع تعیین شده می‌رسد.
معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمدرضا رحیمی
 

برچسب ها : اساسنامه , پاداش , حقوق , سند , غیرمنقول , کارشناس , کالا , مالیات , مزایده , مقررات , وام , حقوقی , اجاره , قرارداد , دادگستری , عقد , معامله , رضایت , حد , استخدام , تسهیلات , ثبت اسناد , حق , فروش , قانون , ابلاغ , مستقل , انتقال , قوانین , اموال , قیمت , مدت , موقت , صلاح , تطبیق , تجاوز , شرایط , مسئولیت , احکام , قانون کار , تجهیزات , مراجع قانونی , قانونی , امور مالی , مالی , اطلاعات , دارایی , حدود , معین , نماید , مراجع , خدمت , سپرده , اولیه , مرکزی , مجلس , اصطلاحات , کارمندان , صاحبان , مجلس شورای اسلامی , قوانین و مقررات , امور اقتصادی , حقیقی , خارجی , اقتصادی , بنا , پوشش , قرار , کارمند , شرط , اشتغال , شغل , ریاست جمهوری , اشخاص حقیقی , , مالکیت , مهر , قراردادها , جذب , قطعی , معاملات , افشاء , صلاحیت , کمیسیون , رئیس , ریاست , درصد , دین , ایران , سن , بهداشت , اصول , اسلامی , آمار , تحصیلات , اعتبار , , سرمایه , کشور , مدیر , کسب , طرح , حمل و نقل , بازنشسته , وظیفه , اصلاحات , تعیین حقوق , مدیریت , پرداخت , بازخرید , بند , شرکت , قانون برنامه , پنجساله , پنجم , توسعه , تشکیل , کارگروه , تشریفات , جمهوری , اصل , نظر , رأی , مفاد , رسمی , ارزش , ارزیابی , نوسازی , بودجه , عمومی , نیروی , اجرا , بدون , مسافرت , عالی , تاریخ , قسمت , دوم , رسیدگی , منابع , کار , نوبت , کارشناسی , نقد , وزارت , وزیران , جمهور , استخراج , توافق , نماینده , نظام , رییس , پست , بازرگانی , دستور , موجودی , , تغییر , تحصیلی , سازمان , سال , گسترش , اجتماعی , هزینه , ماه , کامل , محاسبه , روش , شرح , مصرف , نفر , تعداد , روزنامه , تشخیص , کننده , اداری , تخلفات , قبول , تحقیق , صادره , ماده , خاص , عدم , هیئت , اخذ , تأمین , برنامه , منقول , استفاده , مصوب , اسناد , دعاوی , نظارت , معاونت , معاون , خدمات , ثبت , اوراق , غیر , توجه , تنظیم , نرخ , حجم , نام , بهای , جلسه , خرید , مجدد , مدارک , امور , سوم , محدودیت , سلب , اشخاص , رعایت , کشوری , کارکنان , فنی , روز , اداره , بزرگ , عضو , ملی , واحد , دولتی , سود , اعلام , مرخصی , آموزش , شورای , کتبی , تعویض , اتباع بیگانه , نقل , مجوز , استخدامی , انسانی , دفاتر , اجرای , صورت , سابقه , تغییرات , عامل , شاهد , شمسی , استعلام , صادر , حساب , پنج , ضوابط , اجرایی , اجازه , تعیین , وضعیت , فاقد , بر , ارکان , ویژه , قطعات , صنایع , بازنشستگی , جمهوری اسلامی ایران , رفاه , فرزندان , موضوع , مورد معامله , لازم , نوع , کل , امضای , انجام تعهد , تسلیم , تحت , انجام معامله , ممنوع

نظر شما

نام * :
پست الكترونيكي * :
وب سایت :
نظر *:
  کد امنیتی را وارد نمایید :
اختصاصي براي مدير سايت ( درصورت انتخاب اين گزينه نظر شما در وب سايت ديده نخواهد شد )
لطفا از ارسال سوالات حقوقي در این صفحه خودداری نمائید . به سوالات حقوقي در این بخش پاسخ داده نمیشود .

 
 
خدمات حقوقی مشاوره و وکالت موسسه حقوقی رضا خوشیاران 
آدرس دفتر وکالت 
صفحه اصلي 
بخش دانلود از سایت 
برنامه هفتگي 
امور موکلین 
مشاوره تلفنی 
قبول کلیه دعاوی حقوقی 
سوالات حقوقي كاربران 
سايت هاي مرتبط 
گالري تصاویر 
اخبار حقوقی و حوادث 
مطالب و مقالات حقوقی 
اخبار گوناگون و اقتصادی 
اخبار و مطالب دانشگاهی 
قوانین و مقررات داخلی 
قوانین و مقررات خارجی 
درگاه نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه 
نظرات مشورتی 
هشدارهای انتظامی 
نشست های قضایی 
آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور 
آرای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور 
منتخب آرای دیوان عالی کشور 
آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری 
آدرس محاکم و دادسراها و کلانتری ها 
نشانی نهادها، سازمان ها، سفارتخانه ها، دانشگاه ها 
نظرسنجی سایت 
سایت های مفید 


 
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی