وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی
   
|وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
امروز پنج شنبه 9 فروردین 1403
    قبول دعاوی حقوقی سوالات حقوقی مشاوره تلفنی امور موکلین صفحه اصلی
کانال رسمی سایت حقوقی خوشیاران در تلگرام
صفحه اصلی Google
خبرگزاری میزان
کانون ملی وکلا
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
مأوی
سازمان پزشکی قانونی کشور
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
آدرس و تلفن دفاتر خدمات قضائی
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
سازمان قضایی نیروهای مسلح
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
سامانه ملی قوانین و مقررات
اداره کل ثبت احوال استان تهران
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
آدرس دفتر وکالت
تهران، ضلع غربی چهارراه ولیعصر، خ برادران مظفر (صبای شمالی)، ساختمان صبا، پلاک ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩ پذیرش : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 الی 21 :شماره های تماس 09122208184
دفاتر ثبت اسناد و املاک
جستجوی سردفتران
سایت موسسه حقوقی رضا خوشیاران
جدیدترین مصوبات قانونی و انتشار اخبار حقوقی و مقالات
سردفتران ازدواج و طلاق
جستجوی سردفتران ازدواج و طلاق
خدمات اطلاع رسانی الکترونیک
راهنمای امور مراجعین سازمان ثبت املاک و اسناد کشور
 
  ***کاربر گرامی لطفا برای بازدید از وبسایت از مرورگر فایر فاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید***
شرایط استفاده از تجهیزات دفاع شخصی
تاریخ انتشار : 17-04-1391

شرایط استفاده از تجهیزات دفاع شخصی

شرایط استفاده از تجهیزات دفاع شخصی


بکارگیری نگهبانان زن برای استخرها و میهمانی های خصوصی،ممنوع بودن داشتن بادیگارد شخصی،ساماندهی شبگردی محلی،مجازات استفاده غیرمجاز از شوکر و افشانه اشک آور و کنترل دو هزار و ۹۴۰ نقطه از اماکن کشور توسط نگهبان محله مهمترین بخش های گفتگوی مهر با رئیس مرکز انتظام پلیس پیشگیری است.

موسسه انتظام به منظور ساماندهی شرکتهای مراقبتی و حفاظتی و ساماندهی تجهیزات دفاع شخصی در پلیس پیشگیری راه اندازی شده است. موسسه ای که امروز به عنوان مهمترین مرکز در نظم بخشی شناخته می شود. به همین منظور با سرهنگ ناصر سیفیان رئیس مرکز موسسه انتظام به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

* خبرگزاری مهر- گروه اجتماعی: در حال حاضر چه تعداد موسسه حفاظتی در کشور فعال است و وظیفه این موسسات چیست؟

- سرهنگ سیفیان رئیس مرکز انتظام پلیس پیشگیری:هم اکنون ۵۱۰ موسسه خدمات حفاظتی و مراقبتی در کشور به منظور ساماندهی و قانونمند کردن امور نگهبانی و پیشگیری از وقوع جرم و تعرض به اماکن و رده های حفاظتی در کشور فعال هستند که با بکارگیری نیروهای آموزش دیده و تایید صلاحیت شده برابر قانون تجارت، کار و امور اجتماعی و آیین نامه های اجرایی نیروی انتظامی انجام وظیفه می کنند.

فعالیت این مراکز به سه قوه ابلاغ شده است که براساس اصل ۴۴ قانون بخشی از وظایف خدمات حفاظتی - مراقبتی که فاقد رده حفاظتی است به موسسه های خصوصی که از ۵ تا ۷ نفر از افسران عالی رتبه نیروهای مسلح هستند و تحت نظارت کنترل نیروی انتظامی فعالیت می کنند واگذار شود. هم اکنون سی هزار نفر در قالب موسسات مشغول نگهبانی به صورت صف و ستاد هستند در حالی که ظرفیت های بالایی برای جذب این گونه موسسات وجود دارد و در برنامه پنجم توسعه تا صدهزار نفر نیرو در نظر گرفته شده است.

افراد و سازمانهایی که از این موسسات استفاده کرده اند امنیت آنها صددرصد برقرار شده و مردم نیز درصد بالایی از این مراکز رضایت دارند.

* وظیفه نگهبانان محله چیست و چه آموزش هایی می بینند؟

- باتوجه به اینکه افراد قبل از ابلاغ نیز به عنوان ناتوری، شبگرد و نگهبان محله شناخته شده بودند، به عنوان نگهبان محله معرفی شدند. یکی از اقداماتی که این افراد انجام می دهند حفاظت از مراکز مسکونی و مراکز تجاری و صنعتی است که تحت نظارت و کنترل کلانتری محل قراردارند. نگهبان های محله اولین لایه پیشگیری از وقوع جرم هستند ضمن اینکه این افراد پل ارتباطی میان کلانتری و محل به شمار می‌روند. عوامل کلانتری در محل فعالیت این افراد حاضر و آنها را تحت پوشش و پشتیبانی قرار می دهند.

براساس ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ۱۲۲ برنامه چهارم در هر استان یک آموزشگاه که زیر نظر موسسه انتظام قرار دارد با سرفصل های آموزشی نیروی انتظامی و نظارت ما به فعالیت می پردازد. نگهبانان محله نیز ۶۴ ساعت آموزش از جمله ۳۸ ساعت آموزش نظری شامل گزارش نویسی، قانون حمایت از شهروندان و نحوه برخورد با مجرمان و افراد مشکوک را به همراه پیشگیری از سرقت آموزش می بینند. در ۲۶ ساعت آموزش عملی نیز اطفای حریق، امداد و نجات و دفاع شخصی را که طی ده روز آموزش داده می شود، فرا می گیرند. این افراد پس از آزمون با مدارکی که از سوی مرکز انتظام صادر می شود وارد عرصه کار می شوند.

*چه تعداد از اماکن و محلات توسط نگهبان ها کنترل می شود؟

-هم اکنون ۲ هزار و ۹۴۰ نقطه از کشور طریق مشارکت مردمی برای تامین امنیت در اختیار نگهبان‌های محله قرار دارند و از طریق موسسه‌های امنیتی و حفاظتی کنترل می‌شوند.

*چه نظارتی روی شرکت های حفاظتی قرار دارد؟

- در تمامی استان‌ها همانند مرکز، دوایر موسسه انتظام تعریف شده است و آنها موظف به بازرسی، نظارت و کنترل موسسات هستند. براساس ماده ۲۹ آیین نامه اجرایی کلانتری‌ها وظیفه کنترل اولیه و مداوم از این شرکت‌ها را داشته و تحویل و انتقال متهمان و مظنونین توسط کلانتری انجام می‌شود. ضمن اینکه کلانتری‌ها حمایت‌ها و پشتیبانی لازم را از نگهبان‌ها در راستای اجرای ماموریت‌ها انجام می‌دهند. هم اکنون به شرکتهای غیرمجاز برای رفع نواقص مهلت دادیم تا اگر خارج از چارچوب کار می‌کنند خود را با شرایط قانونی تطبیق دهند در غیر این صورت به نیروی انتظامی وظیفه داده شده تا از فعالیت آنها جلوگیری کند. با هماهنگی دادستانی کشور و از طریق اداره اماکن با شرکت های غیرمجاز برخورد و آنها پلمپ می‌شوند.

* مهمترین کشفیات نگهبانان محله چیست؟

-در سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ ، ۲۴ درصد رشد جمعی در ۱۵ آیتم از جمله همکاری در کشف اموال مسروقه،‌ همکاری در کشف خودروی مسروقه، دستگیری معتادان تابلو و اراذل و اوباش داشتیم. در سال ۸۹ هزار و ۹۲ اراذل و اوباش با همکاری نگهبانان محله دستگیر شدند که این آمار با رشد ۸ درصدی به هزار و ۱۸۵ نفر در سال گذاشته رسید. همچنین میزان همکاری در دستگیری سارقان در سال ۸۹ ، ۸۵۸ نفر بود که در سال گذشته با رشد ۲۹ درصدی به هزار و ۱۰۳ نفر رسید. این در حالی است که سال گذشته با همکاری این افراد ۹۸۸ نفر معتاد تابلو شناسایی و دستگیر شدند.

* تجهیزات دفاع شخصی با چه شرایطی واگذار می شود؟

- برابر ابلاغ مصوبه پانزدهم مهر سال ۸۶ شورای امنیت کشور و دستورالعمل ابلاغی به نیروی انتظامی تهیه، توزیع و مجوز صدور استفاده شخصی از افشانه اشک آور و شوکر بر عهده نیروی انتظامی است. گسترش شهرها و تغییر جرایم و ساماندهی و سازماندهی تجهیزات دفاعی و جلوگیری از فروش قاچاق آن و خطراتی که استفاده از این تجهیزات به وجود می‌آ‌ورد باعث شد تا چارچوب قانونی برای این موضوع تهیه شود.

هم اکنون پس از بررسی‌های لازم برای صنف‌های خاص که دارای تهدیدات خاص هستند همانند جامعه پزشکی، ‌پرستاری، وکلا، زرگرها، داروخانه‌‌ها و صراف‌ها مجوز تجهیزات دفاع شخصی صادر می‌شود. همچنین داروخانه‌ها به ویژه داروخانه‌های شبانه روز که بیشترین معضل را با افراد لاابالی همچون معتادانی که برای گرفتن دارو درگیر می‌شوند دارند در اولویت واگذاری این تجهیزات هستند. این تجهیزات به منظور بازدارندگی تا حضور ماموران و یا حمله سارقان به آنها و به منظور نگهداشت فرد واگذار می‌شود.

*شرایط عمومی واگذاری تجهیزات دفاع شخصی چیست؟

-شرایط عمومی دریافت این تجهیزات داشتن حداقل ۱۸ سال سن، تهدیدات جانی و مالی مشاغل در معرض تهدید، داشتن سلامت جسمی، روحی و روانی، توانایی به کارگیری از تجهیزات، عدم سوء پیشینه و عدم فساد اخلاقی است که با استعلام از پلیس امنیت مشخص می‌شود.همچنین شرایط خاص واگذاری این تجهیزات این است که افراد تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به غیر از اعضای لشگری و کشوری که دارای حراست هستند می‌توانند با دریافت معرفی نامه از اتحادیه یا صنف خود برای درخواست این تجهیزات اقدام کنند.

البته پس از طرح موضوع در کمیسیون ویژه‌ای که در پلیس پیشگیری وجود دارد پس از بررسی در این کمیسیون که متشکل از رده‌های پلیس همچون پلیس آگاهی و پیشگیری است در صورت تایید تجهیزات دفاع شخصی در اختیار فرد قرار می گیرد.خبرنگاران نیز با توجه به تهدیداتی که وجود دارد می توانند آنها را به پلیس پیشگیری اعلام کنند تا موضوع در کمیسیون ویژه بررسی شود و سپس از مرکز انتظام این تجهیزات را دریافت کنند.

*به جز نیروی انتظامی چه کسانی مجوز واگذاری این تجهیزات را دارند؟

-تنها مرجع واگذاری تجهیزات دفاع شخصی مرکز انتظام پلیس پیشگیری نیروی انتظامی است و در تمامی سه قوه و همه افراد باید با کارت ویژه‌ای که از سوی این مرکز صادر می‌شود از این تجهیزات استفاده کنند. از شهروندان می‌خواهیم که از طریق شرکت‌های اینترنتی که تجهیزات دفاع شخصی را با قیمت ‌های هنگفت تری و به صورت غیرمجاز واگذار می کند، خریداری نکنند چرا که برخی از این شرکتها مدعی هستند که کارت‌هایی که صادر می‌کنند برگه تردد در داخل طرح نیز هست که این موضوع ترفندی برای کلاهبرداری است.

شهروندان باید از خرید شوکر و افشانه غیراستاندارد که از طریق مبادی غیرقانونی واگذار می‌شود خودداری کنند. اسپری‌های خارجی که بیشتر به صورت غیرمجاز فروخته می شوند برای استفاده و حفاظت در برابر حیوانات وحشی است و چون دارای دوز بالای شیمیایی است احتمال نابینا کردن فرد و سوختگی پوست وجود دارد. ضمن اینکه شوکرهای خارجی نیز با ولتاژ بالا و اکثرا تا ۱۸۰۰ کیلووات فروخته می‌شود این در حالی است که یک ثانیه برق ۲۲۰ ولت می‌تواند فرد را به کام مرگ ببرد.استفاده از تجهیزات دفاع شخصی قانونی که از طریق مبادی ذیربط واگذار می‌شود بسیار به صرفه است چرا که این تجهیزات دارای بیمه بوده و فرد در قبال حوادث بیمه می‌شود.

* نیروی انتظامی وارد کننده و فروشنده این تجهیزات است؟

-وظیفه نیروی انتظامی کنترل فروشندگان تجهیزات است و خود ما هیچ نقشی در فروش تجهیزات دفاع شخصی نداریم. هم اکنون ۴۸ موسسه خدمات حفاظتی وجود دارند که نمایندگی فروش هستند که این شرکتها پس از معرفی مرکز انتظام به وزارت دفاع رفته و با هزینه‌های خود تجهیزات را خریداری می‌کنند. توزیع این تجهیزات بر عهده نیروی انتظامی است و پس از صدور مجوز فرد به موسسات مجاز معرفی شده و بر اساس شماره ثبت شده افشانه در کارت تجهیزات را دریافت می‌کند. براساس قانون صدور مجوز سلاح بر عهده ارتش است و صدورمجوز تجهیزات دفاع شخصی را نیروی انتظامی بر عهده دارد.

*مجازات استفاده از تجهیزات غیرمجاز چیست؟

-بنا به پیشنهاد وزیر دفاع در تبصره ۲ ماده قانون تشدید مجازات قاچاق سلاح و مهمات مصوب سال ۱۳۵۰ انواع افشانه‌‌های اشک آوری گازی مانند تهوع آور، ‌خواب آور و بیهوش کننده که موج اخلال در تنفس کوتاه و بلند مدت می‌شود و انواع شوکرهای الکتریکی که منجر به اخلال عصبی شوند جزو سلاح سرد و شکاری محسوب شده و شامل مجازات های این قانون می‌شوند.

هرگونه حمل و استفاده و نگهداری از این گونه تجهیزات ممنوعیت غیرقانونی دارد و استفاده کننده غیرمجاز همانند مصادیق استفاده کننده از سلاح سرد محاکمه و مجازات می شوند. استفاده کنندگان از گازهای اشک آور علاوه بر جزای نقدی به جزای کیفری نیز محکوم می‌شوند که این مجازات شامل ۲ تا ۵ سال حبس برای نگهداری، فروش، حمل، استفاده یا هر نوع معامله دیگر با این وسیله است.

* نگهبانان زن چگونه فعالیت می کنند؟

- نگهبانان زن در بهشت مادر در پایتخت و در استانها نیز برای استخرهای بانوان و مجالس عروسی بکار گرفته می شوند. ضمن اینکه نگهبان زن در آرایشگاه‌های زنانه نیز حضور دارند که این امر باعث کاهش سرقت شده است.

*استفاده از شرکتهای مراقبتی و حفاظتی چه دستاوردهایی دارد؟

-مهمترین دستاوردهای استفاده از این شرکت‌ها کاهش وقوع جرم به ویژه کیف قاپی و جیب بری است، افزایش امنیت عمومی، جلب مشارکت مردم رهاسازی پرسنل نیروی انتظامی در یگان‌های خدماتی فاقد رده حفاظتی مثل بیمارستان‌ها و ساماندهی شبگردی محلات از مهمترین دستاوردهای استفاده از شرکت های حفاظتی و مراقبتی است.

*استفاده از نگهبانان غیرمجاز چه مشکلاتی را به وجود می آورد؟

-درخواست ما از شهروندان این است که در صورت استفاده از افرادی برای نگهبانی محل‌های مسکونی، تجاری و صنعتی به ویژه منازل افراد از این نیروها که شرایط خاصی را سپری می‌کنند استفاده شود. این افراد بیمه مسئولیت و حوادث هستند و در صورتی که اتفاقی رخ دهد تمام مسئولیت بر عهده شرکت و فرد است در حالی که استفاده از نگهبان‌ها و سرایدارهای غیرمجاز به ویژه افاغنه غیرمجاز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که تمام مسئولیت بر عهده ساکنان و هیات مدیره است.

استفاده از نگهبان‌های مجاز باعث می‌شود معضلاتی مانند سرقت‌ها کاهش یابد و ساختمان تحت کنترل فرد باشند. در صورتی که نگهبان های غیرمجاز گاهاً خود مرتکب سرقت می‌شوند.

*داشتن بادیگارد شخصی در ایران امکان پذیر است؟

- داشتن بادیگارد شخصی در کل کشور ممنوع و جرم است و شرکت‌هایی که اعلام می کنند بادیگارد در اختیار فرد قرار می‌دهند غیرقانونی هستند. به هیچ عنوان فردی برای حفاظت شخصی در قالب بادیگارد نداریم مگر فرد در رده افراد خاص کشوری باشد. شهروندان باید مراقب تبلیغات اینترنتی باشند و از این افراد استفاده نکند.

............................

گفتگو از مجید غمخوار

برچسب ها : بیمه , قاچاق , کیفری , جرم , سرقت , حقوقی , کلاهبرداری , معامله , رضایت , مجازات , محکوم , فروش , قانون , ابلاغ , انتقال , اموال , قیمت , مدت , دفاع , زن , تطبیق , نظم , حمایت , کشف , شرایط , مسئولیت , تجهیزات , قانونی , مالی , کلانتری , جزای نقدی , اولیه , مرکز , خصوصی , دادستانی , آیین نامه اجرایی , نیروی انتظامی , مجرمان , پایتخت , حقیقی , محاکمه , خارجی , پوشش , قرار , تجاری , نمایندگی , اشخاص حقیقی , عرصه , مهر , پلیس , جذب , امنیت , حبس , صلاحیت , کمیسیون , رئیس , درصد , آیین نامه , ایران , مرجع , عروسی , آمار , افزایش , نیرو , انتظامی , جلب , کشور , طرح , مردم , وظیفه , استان , شرکت , پنجم , توسعه , اصل , نظر , صنعتی , عمومی , نیروی , عالی , حوادث , نقدی , جزای , آزمون , کار , شبانه , وزارت , قوه , فساد , تبلیغات , ساختمان , راه , مسکونی , صدور , تغییر , رتبه , بالا , سال , گسترش , اجتماعی , ادامه , دستگیری , نفر , تعداد , مسلح , کننده , معتاد , ستاد , هیات , اینترنتی , ناصر , ماده , حفاظت , خاص , آیین , عدم , امکان , برنامه , سوء , استفاده , مصوب , نظارت , وزیر , نگهبان , شخصی , پیشگیری , موسسه , خدمات , ثبت , حمله , غیر , تشدید , ما , توجه , همکاری , نامه , خرید , مدیره , امور , اشخاص , کشوری , فروشنده , روز , اداره , اخلاقی , کارت

 
 
خدمات حقوقی مشاوره و وکالت موسسه حقوقی رضا خوشیاران 
آدرس دفتر وکالت 
صفحه اصلي 
بخش دانلود از سایت 
برنامه هفتگي 
امور موکلین 
مشاوره تلفنی 
قبول کلیه دعاوی حقوقی 
سوالات حقوقي كاربران 
سايت هاي مرتبط 
گالري تصاویر 
اخبار حقوقی و حوادث 
مطالب و مقالات حقوقی 
اخبار گوناگون و اقتصادی 
اخبار و مطالب دانشگاهی 
قوانین و مقررات داخلی 
قوانین و مقررات خارجی 
درگاه نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه 
نظرات مشورتی 
هشدارهای انتظامی 
نشست های قضایی 
آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور 
آرای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور 
منتخب آرای دیوان عالی کشور 
آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری 
آدرس محاکم و دادسراها و کلانتری ها 
نشانی نهادها، سازمان ها، سفارتخانه ها، دانشگاه ها 
نظرسنجی سایت 
سایت های مفید 


 
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی