وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی
   
|وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
امروز سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
    قبول دعاوی حقوقی سوالات حقوقی مشاوره تلفنی امور موکلین صفحه اصلی
کانال رسمی سایت حقوقی خوشیاران در تلگرام
صفحه اصلی Google
خبرگزاری میزان
کانون ملی وکلا
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
مأوی
سازمان پزشکی قانونی کشور
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
آدرس و تلفن دفاتر خدمات قضائی
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
سازمان قضایی نیروهای مسلح
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
سامانه ملی قوانین و مقررات
اداره کل ثبت احوال استان تهران
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
آدرس دفتر وکالت
تهران، ضلع غربی چهارراه ولیعصر، خ برادران مظفر (صبای شمالی)، ساختمان صبا، پلاک ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩ پذیرش : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 الی 21 :شماره های تماس 09122208184
دفاتر ثبت اسناد و املاک
جستجوی سردفتران
سایت موسسه حقوقی رضا خوشیاران
جدیدترین مصوبات قانونی و انتشار اخبار حقوقی و مقالات
سردفتران ازدواج و طلاق
جستجوی سردفتران ازدواج و طلاق
خدمات اطلاع رسانی الکترونیک
راهنمای امور مراجعین سازمان ثبت املاک و اسناد کشور
 
  ***کاربر گرامی لطفا برای بازدید از وبسایت از مرورگر فایر فاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید***
مشاوره و وکالت برای تحقق امری نکوهیده
تاریخ انتشار : 08-04-1391

مشاوره و وکالت برای تحقق امری نکوهیده

مشاوره و وکالت برای تحقق امری نکوهیده

تهران - در دین مبین اسلام، هیچ چیز نزد خداوند، نکوهیده‏تر از خانه‏ای نیست که با جدایی و طلاق خراب شود اما امروزه انواع آگهی ها در روزنامه ها برای وکالت و مشاوره برای انجام طلاق از نوع ' توافقی ' درج می شود.

'با لباس سفید می ری، با کفن بیرون می آیی'، این جمله ای ماندگار در فرهنگ خانواده های ایرانی است که وقتی دختر خود را به خانه بخت می فرستند به او متذکر می شوند.

البته این موضوع نه به مفهوم سوختن و ساختن با هر شرایطی است اما این جمله راز زندگی مشترک، موفق و با دوام را که ریشه در فرهنگ ما ایرانی ها دارد و در دستورات الهی دین اسلام نیز سفارش های زیادی در باره آن شده آشکار می کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، زندگی زناشویی بر اساس علائق طبیعی و فطری بنا شده است اما اگر در برخی مواقع این نوع زندگی دچار مشکلات اساسی شود و زن و مرد دایم با هم اختلاف پیدا کنند اسلام راه را برای پایان دادن به آن پیش بینی کرده است.

طلاق گرفتن مانند بسیاری از مسایل حقوقی ،دارای قوانین و مقرراتی است و قانونگذار برای کم کردن موارد طلاق و انصراف زوجین از جدایی، قوانین مربوطه را به قدری سخت اعمال می کند که در بسیاری از مواقع زوجین از طلاق گرفتن منصرف شده و به زندگی مشترک باز می گردند.

اما طی سال های اخیر نوعی از طلاق باب شده که در حال رواج یافتن است و آن' طلاق توافقی ' است.

تغییر شیوه‌های همسریابی در سال‌های اخیر، افزایش توقعات و خواسته‌های زوجین وتفاوت دیدگاه‌های آنها، شناخت کافی و مناسب نداشتن از اوضاع و احوال فرهنگی و شخصیتی یکدیگر از مهم‌ترین عوامل درخواست طلاق از سوی زوجین است، درصورتی که اعتیاد و بیکاری را نباید از نظر دور داشت.

در حالی که زنان و خانواده‌های ایرانی اغلب بسیار سازگار و حاضر به سازش به شرط تامین حداقل امکانات و نیازهای مادیشان هستند، اما وقتی در تامین همان حداقل با مشکل مواجه می‌شوند و به هر سازمانی مراجعه می‌کنند نتیجه‌ای نمی‌گیرند، چاره‌ای جز طلاق نمی یابند.

طلاق توافقی، طلاقی است که در آن زن و شوهر در تمام زمینه های مربوط به زندگی مشترک از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه و در صورت داشتن فرزند مشترک، حضانت فرزند توافق می کنند و دادخواست 'صدور گواهی عدم امکان سازش' را تنظیم و به دادگاه تسلیم می کنند.

اگر چه بسیاری معتقدند ریشه اکثر طلاق های عصر ما مشکلات اقتصادی و تفاوت نگرش های فرهنگی است اما در این بین برخی وکلا عوامل دیگری را نیز در این زمینه دخیل می دانند.

یک وکیل رسمی دادگستری در این زمینه می گوید هم اکنون یکی از مهم ترین علل طلاق های توافقی، بی بندو باری یکی از طرف های زندگی است.

'مهدی امیر فخری' در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: طلاق توافقی طی چند سال اخیر در کشور ما زیاد شده و بسیاری از زن و شوهرها بنا به دلایلی که بیشتر مشکلات مالی و معیشتی است از یکدیگر جدا می شوند.

وی افزود: اعتیاد به مواد مخدر هم از دیگر عوامل طلاق توافقی است، بسیاری از زنان با مراجعه به دادگاه اعلام می کنند که شوهرانشان معتاد بوده و از عهده تامین مخارج زندگی بر نمی آیند و به همین دلیل خواهان جدایی هستند.

این وکیل دادگستری، زیاد شدن طلاق توافقی را یک بحران اجتماعی توصیف کرد و گفت شاید تعداد اینگونه طلاق ها به مرز هشدار رسیده و حتی در برخی خانواده ها بسیار پذیرفته شده است.

این وکیل دادگستری خاطر نشان کرد البته برخی از زوج ها هم برای خلاصی فرزندانشان از خدمت سربازی بصورت ظاهری از هم طلاق می گرفتند اما با سخت گیری در این زمینه اینگونه درخواست ها بسیار نادر است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان هم در سخنانی افزایش آمار طلاق های توافقی را یک تهدید برشمرد و گفت: ازهم پاشیدگی خانواده ها عامل بروز آسیب های مختلفی برای اعضای این خانواده ها می شود.

حجت الاسلام علی توکلی ادامه داد: یکی از مشکلات بسیاری از خانواده ها این است که زوجین از خواسته ها و نیازهای یکدیگر شناخت ندارند و هر یک از زوجین نمی توانند به خوبی نقش های خود را ایفا کنند.

وی بیان کرد: حمایت، مسئولیت پذیری، قدرشناسی و توجه، از جمله خواسته های زن از مرد است و مرد نیز به حمایت و محبت همسر خود نیاز دارد.

حجت الاسلام توکلی، نبود محبت و مودت را حلقه مفقوده در بسیاری از خانواده ها دانست و افزود: ابراز علاقه باید همراه با رفتارهای عملی باشد و صرف ابراز زبانی علاقه، جوابگو نیست.

وی با اشاره به تعیین برخی مهریه های زیاد تاکید کرد مهریه های سنگین عامل دوام زندگی خانوادگی نیست و آنچه موجب محکم شدن پایه های زندگی خانوادگی می شود، محبت و مهربانی است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان، بر ارایه آموزش های لازم به افراد در شرف ازدواج تاکید کرد و گفت: ستاد پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی دادگستری با همکاری سایر دستگاه های مربوط در این زمینه برنامه ریزی های خوبی را انجام داده است.

مدیرکل دفتر جمعیت سازمان ثبت احوال با اشاره به کوتاه بودن فرآیند وقوع طلاق به ویژه درباره طلاق های توافقی اظهار داشت: حتی در مواردی زوجین بدون اطلاع از خانواده هایشان و به صورت توافقی از یکدیگر طلاق می گیرند.

وی در عین حال اظهار داشت که به دلیل ثبت نشدن نوع طلاق، آماری از طلاق های توافقی در دست نیست و آمارهای استانی درباره طلاق توافقی را نمی توان به کل کشور تعمیم داد.

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی نیز با اشاره به این که روند طلاق های توافقی نسبت به سال های قبل افزایش یافته است، گفت: طلاق توافقی ساده ترین نوع طلاق از نظر مراحل دادگاه و رسیدگی است و زوجین با توافق بر سر جزئیات از قبیل جهیزیه، مهریه، نفقه و نگهداری فرزند یا فرزندان به دادگاه مراجعه می کنند و از یکدیگر جدا می شوند به همین دلیل این طلاق رو به افزایش است.

وی با اشاره به این که همان طور که از نام این نوع طلاق مشخص است زن و شوهر وقتی به این نتیجه برسند که نمی توانند با یکدیگر زندگی کنند، با توافق از یکدیگر جدا می شوند، گفت: دلایل متعددی برای این نوع طلاق وجود دارد که می توان به مواردی از آن اشاره کرد؛ مسائل اخلاقی از جمله دلایل مهم وقوع طلاق های توافقی است و زوجین در برخی از موارد برای این که بدون جنجال از یکدیگر جدا شوند، به این نوع طلاق مبادرت می کنند.

وی افزود: از دیگر موارد وقوع طلاق توافقی زمانی است که زن به دلایل متعدد قصد ادامه زندگی ندارد، در این صورت مهریه خود را می بخشد و از همسر خود جدا می شود. علاوه بر این نهادینه نشدن مهارت های سازگاری و آموزش ندیدن زوج ها منجر به طلاق های توافقی می شود.

بنا به گفته مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کوتاه بودن فرآیند طلاق های توافقی یکی دیگر از دلایلی است که بسیاری از زوج ها به این نوع طلاق روی می آورند و قید زندگی مشترک را می زنند.

وی همچنین گفت: در طلاق های توافقی معمولا درخواست طلاق از سوی زنان مطرح می شود.

او درباره آمار طلاق توافقی در کشور گفت: در گذشته آمارهایی از میزان طلاق های توافقی به صورت درصدی مطرح می شد اما واقعیت این است که به دلیل این که نوع طلاق که توافقی است یا خیر، هنگام ثبت مشخص نمی شود، آمار دقیقی از این نوع طلاق ها در دست نیست.

علی اکبر محزون مدیرکل دفتر جمعیت سازمان ثبت احوال نیز در این باره گفت: در برخی از موارد آمارهایی از میزان طلاق های توافقی در کشور اعلام می شود که براساس مطالعات میدانی و استانی است و نمی توان آن را به کل کشور تعمیم داد.

محزون با اشاره به این که قرار است با تغییر فرم های طلاق، نوع طلاق نیز مشخص شود گفت: با این اقدام می توان آمار دقیق طلاق های توافقی را مشخص کرد اما در حال حاضر آماری در این زمینه وجود ندارد.

وی همچنین با انتقاد از کوتاه بودن فرآیند طلاق به ویژه توافقی در دادگاه ها گفت: متاسفانه کوتاه بودن فرآیند طلاق باعث افزایش میزان طلاق شده است در صورتی که طولانی بودن آن و همچنین ارجاع زوجین به مراکز مشاوره می تواند به صلح و سازش برخی از پرونده های طلاق منجر شود.

وی افزود: کوتاه بودن فرآیند طلاق توافقی باعث شده است تا برخی از زوجین حتی بدون اطلاع خانواده هایشان از یکدیگر جدا شوند که این مسئله باید اصلاح شود.

بنا به گفته محزون بررسی ها نشان می دهد طولانی شدن فرآیند طلاق و نیز مراجعه زوجین به مشاور می تواند از وقوع بسیاری از طلاق ها جلوگیری کند.

اگرچه آمار دقیقی از متقاضیان طلاق توافقی وجود ندارد، اما بررسی ها نشان می دهد که آمار طلاق های توافقی به ویژه در تهران در حال افزایش است و برخی از قضات دادگستری نیز معتقدند آمار طلاق توافقی در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

قباد اکبری قاضی دادگستری ضمن تایید افزایش آمار طلاق های توافقی در کشور گفت: میزان طلاق های توافقی در سال ۱۳۸۹ نسبت به سال ۱۳۸۸ به صورت چشمگیری افزایش داشته است و این مسئله هشداری جدی برای خانواده ها است.

وی در این باره گفت: در کل دعاوی مربوط به خانواده به معنای خاص (نکاح و طلاق) طلاق توافقی بالاترین رتبه رسیدگی را به خود اختصاص داده است و مطالبه مهریه و طلاق غیرتوافقی نیز از نظر تعداد، در رتبه های بعدی قرار گرفته است.

اکبری با بیان این که آمار طلاق های توافقی نسبت به غیرتوافقی در حال صعود است، گفت: باید با تحلیل های فرهنگی از افزایش غیرمنطقی این نوع طلاق در کشور جلوگیری کرد.

این قاضی دادگاه خانواده با اعلام این مطلب که سرعت رسیدگی به طلاق های توافقی بالاتر از طلاق های غیرتوافقی است، گفت: از آنجا که محاکم فرصت کافی برای مذاکره به منظور صلح و سازش زوجین را ندارند به ویژه آن که دوطرف نیز عزم جدی برای جدایی دارند، روند رسیدگی به دادخواست طلاق های توافقی با سرعت بیشتری دنبال می شود.

اکبری به نقش مهم و حیاتی مشاوره در طلاق های توافقی اشاره کرد و گفت: موافقت منطقی و سازگارانه زوجین برای جدایی و احترام آنها به نظر یکدیگر، عامل مهمی است که می توان در جلسات مشاوره به آن توجه کرد تا حتی از برخی اختلاف های سطحی نیز جلوگیری شود.

به دلیل اهمیت طلاق توافقی در لایحه حمایت از خانواده به این موضوع توجه شده است و طبق یکی از مواد لایحه خانواده در صورتی که زوجین به صورت توافقی متقاضی طلاق باشند، باید به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند.

این مراکز ضمن ارائه خدمات مشاوره ای، سعی در سازش و انصراف زوجین از درخواست طلاق می کنند و در صورت حصول سازش و انصراف از طلاق، سازش نامه تنظیم و گرنه با ذکر دقیق موارد توافق، گواهی توافق زوجین بر طلاق صادر می شود.

آمار طلاق هر سال نسبت به سال پیش از آن در حال افزایش است و به همان نسبت تعداد طلاق های توافقی که آسان ترین و بدون دردسرترین نوع طلاق نیز محسوب می شود، در حال افزایش است.

اما آن چه مسئولان و کارشناسان درباره طلاق توافقی عنوان می کنند این است که «طلاق توافقی رو به افزایش است»، اما به دلیل تفکیک و ثبت نشدن نوع طلاق، آمار دقیقی از آن در دست نیست.

برخی از کارشناسان با توجه به افزایش آمار طلاق به ویژه طلاق توافقی، معتقدند این نوع طلاق که در مدت زمان کوتاه صادر می شود به بنیان خانواده لطمه می زند و پیشنهاد می کنند که دادگاه خانواده ابتدا زوجین را به مراکز مشاوره خانواده هدایت کند و پس از آن در صورت حاصل نشدن توافق، گواهی «عدم امکان سازش» را صادر کند.

برچسب ها : وکیل , وکلا , انجمن , دادگاه , جرم , خانواده , حقوقی , مهریه , دادگستری , طلاق , قاضی , ازدواج , همسر , قوانین , مدت , زن , خانه , فرزند , لایحه , حمایت , حضانت , نفقه , دختر , مسئولیت , طلاق توافقی , زوج , زوجین , مالی , , سنگین , درخواست طلاق , دایم , خدمت , زناشویی , زیاد , مسایل , مرد , دادگاه خانواده , اهمیت , مطالبه مهریه , مواد مخدر , آسیب های اجتماعی , طلاقی , زنان , هشدار , اقتصادی , بنا , قرار , شرط , مواد , خواهان , جمعیت , رئیس , اسلام , دین , احترام , قضات , آمار , افزایش , دستگاه , تهران , پرونده , مخدر , علی , استان , اصلاح , خواسته , اساسی , نظر , اظهار , رسمی , تحلیل , بدون , رسیدگی , مطلب , وزارت , توافق , راه , قانونگذار , تغییر , رتبه , سازمان , سال , اجتماعی , سفید , مشاور , ادامه , تعداد , روزنامه , معتاد , اعتیاد , ستاد , اختلاف , ظاهری , طبیعی , خاص , گواهی , عدم , سازش , برنامه , فرهنگی , دفتر , دعاوی , پیشگیری , خدمات , ثبت , اطلاع , متقاضی , آگهی , ما , توجه , تنظیم , سرعت , مشاوره , نام , احوال , نامه , دلایل , مطالبه , شوهر , قصد , خانوادگی , پایه , جنجال , اخلاقی

 
 
خدمات حقوقی مشاوره و وکالت موسسه حقوقی رضا خوشیاران 
آدرس دفتر وکالت 
صفحه اصلي 
بخش دانلود از سایت 
برنامه هفتگي 
امور موکلین 
مشاوره تلفنی 
قبول کلیه دعاوی حقوقی 
سوالات حقوقي كاربران 
سايت هاي مرتبط 
گالري تصاویر 
اخبار حقوقی و حوادث 
مطالب و مقالات حقوقی 
اخبار گوناگون و اقتصادی 
اخبار و مطالب دانشگاهی 
قوانین و مقررات داخلی 
قوانین و مقررات خارجی 
درگاه نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه 
نظرات مشورتی 
هشدارهای انتظامی 
نشست های قضایی 
آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور 
آرای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور 
منتخب آرای دیوان عالی کشور 
آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری 
آدرس محاکم و دادسراها و کلانتری ها 
نشانی نهادها، سازمان ها، سفارتخانه ها، دانشگاه ها 
نظرسنجی سایت 
سایت های مفید 


 
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی