وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی
   
|وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی |وکــــیـــــل پایه یک|وکیل|وکالت| وکیل دادگستری|سایت حقوقی|وکلای دادگستری|مشاوره حقوقی
امروز جمعه 31 فروردین 1403
    قبول دعاوی حقوقی سوالات حقوقی مشاوره تلفنی امور موکلین صفحه اصلی
کانال رسمی سایت حقوقی خوشیاران در تلگرام
صفحه اصلی Google
خبرگزاری میزان
کانون ملی وکلا
پرتال جامع قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران
معاونت آموزش
مأوی
سازمان پزشکی قانونی کشور
دادگستری کل استان تهران(معاونت آموزش)
آدرس و تلفن دفاتر خدمات قضائی
مرکز ارتباط مردمی قوه قضائیه
دیوان عدالت
سایت قوانین
قضاوت
اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی قوه قضائیه
دادستانی کل کشور
وزارت دادگستری
مرکز امور شوراهای حل اختلاف
سازمان قضایی نیروهای مسلح
ستاد دیه
روزنامه رسمی کشور
اداره کل امور بین الملل
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور
سازمان بازرسی کل کشور
سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور
دادسرای عمومی و انقلاب تهران
شورای حل اختلاف استان تهران
کانون سردفتران و دفتریاران
سامان ثبت احوال کشور
روزنامه حمایت
خبرگزاری قسط
سامانه ملی قوانین و مقررات
اداره کل ثبت احوال استان تهران
خبرگزاری مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
دیوان محاسبات کشور
شورای نگهبان
نرم افزار لوح حق
قانون همراه
ستاد حقوق بشر قوه قضائیه
درگاه خدمات الکترونیک قضایی
رويداد هاي مهم حقوقي امروز
تصويب قانون مناطق دريايي جمهوري اسلامي ايران در خليج فارس و درياي عمان - 1372, تصويب قانون كيفر بزه هاي مربوط به راه آهن - 1320
آدرس دفتر وکالت
تهران، ضلع غربی چهارراه ولیعصر، خ برادران مظفر (صبای شمالی)، ساختمان صبا، پلاک ١٠١، طبقه ٨، واحد ٣٩ پذیرش : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 17 الی 21 :شماره های تماس 09122208184
دفاتر ثبت اسناد و املاک
جستجوی سردفتران
سایت موسسه حقوقی رضا خوشیاران
جدیدترین مصوبات قانونی و انتشار اخبار حقوقی و مقالات
سردفتران ازدواج و طلاق
جستجوی سردفتران ازدواج و طلاق
خدمات اطلاع رسانی الکترونیک
راهنمای امور مراجعین سازمان ثبت املاک و اسناد کشور
 
  ***کاربر گرامی لطفا برای بازدید از وبسایت از مرورگر فایر فاکس و یا گوگل کروم استفاده نمایید***
سرمایه داری و کالایی سازی زن، کنکاشی در مکاتب و نظریات غربی حقوق زنان
تاریخ انتشار : 24-03-1391

سرمایه داری و کالایی سازی زن، کنکاشی در مکاتب و نظریات غربی حقوق زنان

سرمایه داری و کالایی سازی زن
کنکاشی در مکاتب و نظریات غربی حقوق زنان


نویسنده: معصومه نعمتی

اشاره:
     از جمله مکاتب و رویکردهای اجتماعی که نظریات و دیدگاه های مختلفی را به خود معطوف داشته، مکتب طرفدار حقوق زن می باشد. جوامع و کشورهای مختلف، هر کدام متناسب با ایدئولوژی و نگرش حاکم بر اجتماع و فرهنگ سرزمین خود، نظرات متفاوتی را در باب حقوق زن بیان داشته اند. در واقع مکتب و دیدگاه طرفدار حقوق زن دارای سه شاخصه می باشد: نخستین آنها مربوط به حقوق مدنی زن به عنوان یک شخص است. در این دیدگاه زن به عنوان انسانی بالغ و آزاد مطرح می شود که می باید از سلطه مرد رها گردد. دوم رها ساختن او از نظر فکری است. یعنی به قدرت علمی و توانایی های تفکری او توجه شود و سوم شرکت او در مسائل سیاسی است که دخالت و حضور زن در مسائل حکومتی و سیاسی را مطرح می سازد. در باب حقوق زن در جامعه، از دوران باستان نظریات متعدد و متناقضی مطرح شده بود.
    
    حقوق زن در نظریات یونان باستان
     افلاطون در زمینه جایگاه زنان در جامعه، نظریات متفاوتی را ارائه داده است. او در کتاب پنجم جمهور، برابری زن و مرد را می پذیرد، اما در موضعی دیگر، افلاطون حکم می کند که مردان ترسو که زندگی را با بیدادگری سپری نموده اند، در قالب و جایگاه زنان می باشند، این امر نشانگر دیدگاه کم ارزش افلاطون نسبت به زنان است.
    ارسطو، زن را هم مرتبه مرد قرار نمی دهد و در تقسیم بندی حکمت عملی به اخلاق و یا فرد، خانواده و جامعه زن را زیردست مرد ولی حاکم بر بردگان و خدمتکاران بر می شمارد. موضع ارسطو و افلاطون از جایگاه زنان در جامعه، از شرایط سیاسی و اجتماعی آتن نشات می گیرد، به طوری که این دیدگاه تا قرن ها، امری مقبول و منطقی تلقی می گشت.
    
    دیدگاه های طرفدار زن در فرانسه
    بنیانگذار واقعی مکتب جدید حمایت از حقوق زن، کندورسه (ریاضیدان و فیلسوف قرن هجدهم فرانسه) می باشد. او دیدگاه و نظریات خود را از نظر سیاسی و اجتماعی در این باب، در سخنرانی های مجمع انقلاب فرانسه مطرح ساخت.
    ژان ژاک روسو، فیلسوف قرن هجدهم فرانسه، در کتاب امیل که در زمان خود و پس از آن، به مانند یک کتاب تعلیم و تربیت و مهم تر از آن انسان شناسی رمانتیک مطرح بوده است، امیل را که یک پسر بود، مرکز و محور آرا و اندیشه های خود قرار داده و چهره زن کتاب خود را موظف به رعایت امور زنانگی و هماهنگی با امیل می دانست. مکتب طرفدار زن در ابتدای قرن نوزدهم، ابتدا به وسیله سن سیمون مطرح گشت. فرمول معروف سن سیمون «بازگشت به طبیعت انسان» و اعاده مقام و اعتبار واقعی زن بود. بعد از انقلاب 1848 فردی به نام لوئی میشل در جهت حمایت از نظریات کندورسه، عقاید تازه ای را بیان کرد. بعد از مدتی آگوست کنت نیز در مورد برابری مقام زن و مردم دیدگاه خود را ابراز نمود. او اعتقاد داشت که دادرسی های
     عالی باید به وسیله یک زوج زن و مرد اعمال شود. از دید او بشریتی که روحیه زنانه بر آن حاکم باشد، خشونت در آن کاهش یافته و مهربانی و احسان در آن رواج می یابد و انقلاب و جنگ که به دلیل حس برتری جویی مرد است، کاهش می یابد.
    در فرانسه، حقوق سیاسی بعد از جنگ 1945 به طور کامل به زنها داده شد و بدین ترتیب بزرگترین انقلاب زنان، بدون هیچ جنگ و بدون هیچ مشاجره ای جامه عمل پوشید که بعد از این سال، هیچ کس از آن تعجب نمی کرد و حضور زن در اجتماع و سیاست را امری عادی تلقی می کردند.
    
    نظریات حقوق زن در انگلستان
    مسئله طرفداری از زن در انگلستان به رهبری پانک هورست آغاز شد. مری آستل (1731ـ1666)، نخستین فمینیست انگلیسی است که ظرفیت تفکر منطقی زنان را مورد تاکید قرار داده و آنها را از عواطف احساسی، وابستگی عاطفی به مردان و حتی ازدواج منع می کرد. جان استوارت میل، در دفاع از حقوق زن در کتاب خود تلاش کرد تا نشان دهد که دموکراسی واقعی بدون حضور زن درجامعه ایجاد نخواهد شد.
    میل در کتاب «اسارت زنان» سعی نموده تا از حقوق زنان دفاع کند. او مسئله ناتوانی اجتماعی و حقوقی زنان در جامعه را مطرح ساخته و نوشته هایی را در دفاع از جایگاه زنان بیان کرده است. در زمان او و بخصوص در میانه دوره ویکتوریا، زنان اروپا زندگی اسفباری داشتند. آنان از محیط علمی و دانشگاه ها و موقعیت های اجتماعی و سیاسی محروم بودند، حق ورود به دانشگاه و مقامات سیاسی را نداشتند و حتی نمی توانستند در انتخابات پارلمان شرکت کنند. استدلال مخالفان حقوق زن این بود که این قشر به لحاظ عقلی و احساسی، صلاحیت قرارگیری در موقعیت های حساس در جامعه را ندارند.
    میل خواهان آزادی زنان بود و نخستین کسی بود که مسئله حقوق زنان در پارلمان را بیان ساخت. او معتقد بود که زن ها در طول قرن های متمادی، نتوانسته اند وارد عرصه جامعه شوند و این محرومیت و اسارت، آنها را ناتوان کرده است، در حالی که زنان با مردان برابر بوده و اگر فرصت حضور در اجتماع به آنها داده شود، می توانند همپای مردان به رشد و پیشرفت برسند. آموزش های عالی زنان، فرصت برای بهره برداری از استعدادهای زنان، دادن حق رای به آنها و پذیرش شایستگی آنها برای رسیدن به مقامات اجتماعی، تا حد زیادی نتیجه استدلال ها و تلاش های میل بود.
    
    زن در روسیه و مشرق زمین
    در حالی که در کشورهای اروپایی، هر روز اصول تازه ای در جهت حمایت از حقوق زن مطرح می شد، در روسیه بدون آنکه مسائل و مباحث جدیدی در این باب مطرح شود، زن ها به تحصیلات عالیه و بعضی از مشاغل فکری خود چون پزشکی، روزنامه نگاری، امور دفتری و... می پرداختند و زن ها در کنار شوهران خود، در انقلاب سهم داشتند.
    کارل مارکس در مورد زنان، نه مطالب گسترده ای نگاشت و نه در مورد یهود که خاستگاه خانواده اش بود. از دید او اگر زنان دچار تبعیضات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند، به جنبش عمومی مارکسیسم بپیوندند تا بتوانند مشکل خود را به طور ریشه ای حل نمایند. در مارکسیسم، به رهایی کامل زنان در گرو پیشبرد مبارزات طبقاتی و دیگر مقولات این مکتب، تاکید می شود.
    در مشرق زمین نیز برخی دیدگاه ها نسبت به زنان در حال تغییر بود. بعد از سال 1918، اکثر مکاتب سیاسی مشرق زمین بویژه مکتب کوئومیتانگ چینی آزادی کامل زن را در سرلوحه برنامه های نظری خود قرار دادند. اما به طور کلی در کشورهای شرقی، زنان از جایگاه و موقعیت خود در جامعه راضی بودند، آنها خانه داری، تربیت فرزندان و نقش مادری خود را بالاترین ارزش تلقی می کردند.
    
    قرن بیستم و فمینیسم
    در اروپا، بعد از سال 1918، موسولینی و پس از آن هیتلر، نسبت به زن رفتار خشونت آمیزی داشتند و آنها را به جانب خانه داری و بویژه تولید فرزند جهت پرورش جنگجویان کشاندند. اما با گذشت زمان، نظریات و دیدگاه های تازه ای مطرح گشت.
    مهمترین اثر فمینیستی طی قرن اخیر، کتاب جنس دوم از سیمون دوبووار، ادیب و نویسنده قرن بیستم فرانسه نوشته شده است. او ترکیبی از آموزه های اگزیستانسیالیستی با مارکسیستی را همراه با اطلاعات و آگاهی های روانشناسانه به کار برده است و در سال 1949 موفق شد، یکی از گسترده ترین مطالعات و موثرترین آثار فمینیستی را به وجود آورد.
    دیگر نویسندگان طرفدار حقوق زن، چون کیت میل در کتاب سیاست های جنسی، مفهوم پدرسالاری را توضیح داده و با این رویکرد که سیاست، روابط مبتنی بر قدرت است، به تشریح سازوکار سلطه مردان در شکل شخصی و ایدئولوژیکی و نهادها و ساختارهای مرتبط با آن پرداخته است.
    
    نقد:
    در واقع زنان اروپایی هرگز نتوانستند حق واقعی خود را احقاق نمایند. در طول قرون طولانی وسطی، جایگاهی چون برده ها و اسیرها را داشتند و رفتار شایسته و انسانی از طرف جامعه با آنها صورت نمی گرفت. در تاریخ اروپا، زن درمانده و ناتوان بوده. در باورهای سنتی اروپایی، زن به ناپاکی محکوم و نماد گناه، ننگ، آلودگی و ناشایستگی بوده است. بوکاس به همراه علمای اخلاق قرون وسطی اعتقاد داشت که زنها سبب می شوند تا در جامعه، هر چیز فضیلت خود را از دست بدهد. در آن زمان، بالاترین فضیلت، ایمان پاک زاهدان، حقیرشمردن تمام وسوسه ها و بی توجهی به دنیا محسوب می شد.
    بعد از مطرح گشتن نظریه های حقوق زنان توسط برخی از نظریه پردازان و فیلسوفان غربی، اقشار زنان به جای حضور واقعی و ارزشی در موقعیت های مختلف اجتماعی و سیاسی، به صورت یک کالاو ابزار در آمده و وارد نظام اقتصادی سرمایه داری شدند، از این رو سطح علمی، آگاهی سیاسی و ارزش های اخلاقی زنان اروپایی با ادوار گذشته هیچ فرقی ننمود و فقط در شغل های کم ارزش اجتماعی چون کارگر رستوران و غذاخوری، حضور در سینمای غیراخلاقی به عنوان هنرپیشه به کار گمارده شدند و وسیله ای برای تبلیغ کالاها و تولیدات مصرفی سرمایه داری شدند.
    اندیشمندان و نظریه پردازان حقوق زن در جهان غرب نیز مقاصد و اهداف خاص خود را در این امر داشتند. رویکردها و عقاید آنها نیز بخشی از نقشه های نظام سرمایه داری و لیبرالیسم می باشد، چنان که برنامه طرفداری از زن که استوارت میل آن را مطرح ساخت، بخشی از خط مشی کلی مکتب لیبرال می باشد. از طرف دیگر همسر میل، هریت تیلور که به شدت نظریات فمینیستی داشت، او را در دفاع از حقوق زنان تحت فشار قرار می داد و به نظر می آید، میل نیز به عنوان یک مرد چون دیگر مردان جهان غرب، طرفدار جایگاه واقعی زن در جامعه نبود.
    
    منابع:
    موسکا، گائتانا، تاریخ عقاید و مکتب های سیاسی، ترجمه حسین شهیدزاده، تهران: انتشارات مروارید، 1363.
    قادری، حاتم، اندیشه های سیاسی در قرن بیستم، انتشارات سمت، تهران، 1389.
    عالم، عبدالرحمن، تاریخ فلسفه سیاسی غرب، عصر جدید و سده میانه، تهران: وزارت امور خارجه، 1377.
    روسو، ژان ژاک، امیل، ترجمه منوچهر کیا، چ6، تهران: گنجینه، 1368.

 روزنامه رسالت، شماره 7564 به تاریخ 24/3/91، صفحه 18 (اندیشه)

برچسب ها : حقوق مدنی , حقوق , خانواده , حقوقی , رای , حد , زمین , ازدواج , حق , همسر , بهره , حکم , کارگر , دفاع , زن , خانه , فرزند , دادرسی , حمایت , شرایط , زوج , اطلاعات , بهره برداری , نقشه , دانشگاه , تلقی , برتری , مرد , سیاست , خشونت , زنان , اقتصادی , جهان , قرار , شغل , انتخابات , خواهان , عرصه , اروپا , جنگ , بزرگترین , صلاحیت , فلسفه , فیلسوف , اندیشه , پسر , اجتماع , یهود , سهم , سن , مردان , اصول , آزادی , اثر , سیاسی , انسان , تحصیلات , اعتبار , سرمایه , مردم , پنجم , نظر , مدنی , ارزش , انقلاب , روابط , جایگاه , عمومی , اهداف , بدون , نظریه , عالی , پذیرش , تاریخ , فرانسه , دوم , نوشته , وزارت , نظام , انگلستان , تغییر , تربیت , انگلیسی , سال , اجتماعی , رهبری , جدید , استدلال , غرب , چهره , آزاد , روزنامه , مجمع , آرا , حل , تشریح , ترجمه , خاص , نظرات , برنامه , فرهنگی , شخصی , روسیه , توجه , نام , ورود , اعاده , شخص , امور , سوم , رعایت , روز , اخلاقی

 
 
خدمات حقوقی مشاوره و وکالت موسسه حقوقی رضا خوشیاران 
آدرس دفتر وکالت 
صفحه اصلي 
بخش دانلود از سایت 
برنامه هفتگي 
امور موکلین 
مشاوره تلفنی 
قبول کلیه دعاوی حقوقی 
سوالات حقوقي كاربران 
سايت هاي مرتبط 
گالري تصاویر 
اخبار حقوقی و حوادث 
مطالب و مقالات حقوقی 
اخبار گوناگون و اقتصادی 
اخبار و مطالب دانشگاهی 
قوانین و مقررات داخلی 
قوانین و مقررات خارجی 
درگاه نظرات مشورتی اداره حقوقی قوه قضائیه 
نظرات مشورتی 
هشدارهای انتظامی 
نشست های قضایی 
آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور 
آرای اصراری هیئت عمومی دیوان عالی کشور 
منتخب آرای دیوان عالی کشور 
آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری 
آدرس محاکم و دادسراها و کلانتری ها 
نشانی نهادها، سازمان ها، سفارتخانه ها، دانشگاه ها 
نظرسنجی سایت 
سایت های مفید 


 
وكالت آن لاين ( آنلاين ) | وکیل | سایت وکیل | وکالت | سایت وکالت | وب سایت وکیل | وکیل دادگستری | وکیل با سابقه |دفتر وکالت | مشاوره حقوقی | مشاوره آنلاین حقوقی | مشاوره تلفنی با وکیل | مشاوره تلفنی حقوقی | مشاوره با وکیل | قبول کلیه دعاوی حقوی | بانک قوانین ایران | فروشگاه کتاب نرم افزار حقوقی